Snart kan man troligtvis se elsparkcyklar även i Borås. Foto: TT

Polisen: Det är otäckt med fordon som är i gråzonen

Publicerad

Elsparkcyklar i Borås kan bli verklighet redan under hösten eftersom staden är på väg att teckna avtal med uthyraren Voi. Men polisen Malin Kronander är skeptisk.

– Jag tror att det blir mycket onödigt arbete för oss, säger hon till SVT Nyheter Väst.

Det var på torsdagen som Borås stads tekniska förvaltning hade ett möte där man diskuterade ett avtal med elsparkcykelleverantören Voi Technology. Man kom fram till att skjuta på beslutet om avtal till slutet av september, något som nödvändigtvis inte hindrar cyklarna att komma till Borås redan under hösten.

– De måste inte ha ett avtal med oss, i flera andra städer har leverantörerna helt plötsligt etablerat sig och då tycker vi att det verkar bättre att ha ett avtal, vilket Voi nu erbjuder, än att bli överraskade, säger Alf Iwarsson som är chef på gatuavdelningen på tekniska förvaltningen i Borås stad.

Det var Borås Tidning som var först med att berätta att elsparkcyklarna snart kommer att erbjudas i Borås.

Polisen befarar fler olyckor

Elsparkcyklar finns redan att hyra i flera andra svenska städer och uppmärksamheten kring dem har varit stor, det är numera ett populärt sätt att ta sig fram i städerna men har medfört vissa problem som olyckor och var de ställs av innan uppsamlingen som ofta sker på kvällar och nätter.

I Göteborg bad trafikkontoret nyligen de tre leverantörerna som finns i staden att på vissa gågator sänka hastigheten till 6 kilometer i timmen med automatik, alltså att sparkcykeln går ner i hastighet om du kör in på en av dessa gator.

– Det är ett säkerhetsmässigt bra förslag men problemet med att de slängs överallt och begränsar framkomligheten för rullstolsburna, cyklister och andra trafikanter kvarstår. Man är inte lika rädd om en sak som man hyr som om det hade varit ens egen, säger Malin Kronander som är förundersökningsledare på utredningsavdelningen i Borås och ansvarig för trafikutredningar.

Polisen: ”Kör man i cykelfart bör man ha hjälm”

Malin Kronander har också en oro över olycksrisken.

– Det är ett problem om man kör mer än sex kilometer i timmen där det inte är gågata, vilket man kommer att göra och då rekommenderas ju hjälm i trafik. Jag tycker det är otäckt när det kommer in fordon i trafikmiljön som är i gråzonen vad gäller hastighet och säkerhet.

Kan du se något positivt med dem?

– Nej, jag tror att det kommer att bli mycket merarbete för polisen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.