Foto: Privat / Marcus Ericsson/TT

Ellenore får betala för paket hon inte kommer få

Uppdaterad
Publicerad

Det som började som en enkel online-beställning av löshår, slutade med ändlösa timmars ringande och mejlande med Postnord – för att i slutändan ha betalat 1.500 kronor för en produkt som någon annan har hämtat ut.

Ellenore Sundström från Färgelanda hade beställt löshår från ett svenskt bolag. Men när veckorna gick, och paketet inte dök upp började hon ana oråd. Och när en faktura på 1.500 kronor damp ner, utan att något paket hade kommit upptäcktes det att någon hade kvitterat ut hennes paket på en postterminal i Trollhättan.

– Men det var inte min signatur, och personen hade dessutom stavat fel på mitt namn, berättar hon.

Poststrulet

Måste betala

Trots att Ellenore inte har fått något paket kommer en betalningspåminnelse från ett inkassobolag. Som efter samtal med Postnord kommer fram till att Ellenore trots allt måste betala för försändelsen – som hon alltså inte kommer få.

– Man är ju livrädd att det ska hamna hos Kronofogden eller liknande. Så jag betalade, säger hon.

När Ellenore kontaktar Postnord erkänner man sitt misstag – men någon ersättning kan hon inte få från dem.

Ersätter bara bolaget som skickat varan

– Det är väldigt olyckligt att att det blir så, men det är avtalsrätten som styr vem det är som har möjlighet att få ersättning för något som går fel i en tjänst. I det här fallet är det inte mottagaren som köpt tjänsten, utan bolaget hon beställt av, och det är jättetråkigt att hon hamnar emellan på det här viset, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

Så trots att det är ni som lämnat ut paketet, så måste Ellenore betala för det?

– Postnord har en avtalsrelation med den som köpt tjänsten att skicka paket till den här tjejen. Det är den som köpt tjänsten av oss som måste reklamera tjänsten och få ersättning, säger Maria Ibsén.

”Det är för jävligt”

Men bolaget som Ellenore handlat hos har fått betalt, och de har enligt Ellenore inget intresse av att reklamera varan. Därför är det i slutändan Ellenore som får stå för notan, utan att ha fått någon vara.

– Jag beklagar givetvis att hon råkat ut för detta, och vi ska naturligtvis inte göra fel på det viset. Men det är gentemot avsändaren som vi har begått felet och det är avsändaren som måste reklamera, säger Maria Ibsén.

Ellenore har för länge sedan köpt nytt löshår, och har alltså betalat två gånger, för en produkt. Men det som känns värst för henne är att ingen tar ansvar för händelsen.

– Det känns för jävligt att de medger att de har slarvat bort mina grejer, men har ändå ingen skyldighet gentemot mig. Jag som konsument har inget skydd överhuvudtaget, säger Ellenore.

– Jag hade lika gärna kunnat elda upp pengarna på gatan, fortsätter hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet