Nu har ett av de största rederierna, MSC Sweden, tagit beslut om att inte längre trafikera Göteborgs hamn med gods från och till Fjärran östern på grund av konflikten.
– Vi tog beslut om bokningsstopp för import från Asien till Göteborg i går. Om fem veckor ser vi konsekvenserna, säger Morten Möller Weisdal, VD på MSC Sweden.
LÄS MER: Företag drabbas av konflikten
Sedan övertidsblockaden och lock-outen infördes i containerhamnen i mitten av maj har inga av MSC och Maersks stora direktgående fartyg anlöpt Göteborgs hamn. Istället har godset lastats om till mindre matarfartyg i Hamburg och Bremerhafen för vidare transport till Göteborg, men nu är det slut också på det.
– Vi har nu stängt för all import till Göteborg, säger Morten Möller Weisdal.
I stället är det hamnarna i Gävle, Stockholm och Norrköping som får ta emot MSCs gods från Asien.
– Vi får se vad som kommer tillbaka till Göteborg när konflikten är över, säger Morten Möller Weisdal till SVT Väst.
Marken börjar nu skaka under de av konflikten hårt polariserade parterna: Hamnarbetarförbundets övertidsblockad möttes av arbetsgivarnas, APM Terminals, lock-out. Enligt egen utsago står MSC för 20 procent av volymen i containerhamnen.
– Jag är neutral vad gäller konflikten, med den får ju enorma konsekvenser. Vad bråkar de om, 5 miljoner? Detta kommer att kosta 100-tals miljoner, säger Morten Möller Weisdal.
Fredag eftermiddag är APM Terminals och Hamnarbetarförbundet kallade till medling av Medlingsinstitutets medlare.