Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: SVT

Därför bromsade busschauffören hårt: ”Sker tyvärr olyckor”

Uppdaterad
Publicerad

Det finns inga säkerhetsbälten i stora stadsbussar. Enligt Västtrafik ska resenärer själva ta ansvar för sin säkerhet när de åker dessa linjer.

– Vi följer alla lagar och regler kring när det ska vara säkerhetsbälten. Och just i det fallet på den här bussen finns det inget sådant lagstadgat krav, så det blir upp till resenären, säger Malin Linekrans, avdelningschef för kundservice.      

Ziba, som bröt nacken på buss 16, ringde till Västtrafiks kundservice redan dagen efter olyckan. Det dröjde dock två veckor innan Västtrafik hörde av sig till henne.

Bussbolaget Transdev skickade skadeblanketten bara dagen efter intervjun.  

– Västtrafik hade agerat genom att skicka den här skadeanmälan till trafikföretaget. Det gjordes samma dag som det skedde. Sedan är det beklagligt att Ziba inte fått kontakt med oss skyndsamt och det är jättetråkigt, säger Malin Linekrans, avdelningschef för kundservice, Västtrafik.

Oklart om Ziba får kompensation

Alla som reser med en av Västtrafiks linjer är försäkrade genom det trafikföretag som kör linjen. Bussen där Ziba flög ur sitt säte och bröt nacken när chauffören bromsade in hårt körs av Transdev. Nu blir det ett försäkringsärende mellan Ziba, bussbolaget och försäkringsbolaget.

Övervakningsvideor från bussar lagras i två veckor vilket innebär att videon med bussolyckan redan har raderats. Enligt Västtrafik ska det inte påverka hanteringen av ärendet.

Bussföretaget Transdev hänvisar till att man har 137 000 samtal till kundservice per år och att det är därför Ziba inte fått någon återkoppling.

– Det har blivit en kommunikationsmiss. Vi har 270 avgångar om dagen och tagit fel på dag, säger Henrik Pamp, affärsområdeschef Transdev.

Starta klippet för att se Västtrafik förklara bakgrunden till den hårda inbromsningen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.