Hör om vad som är nyckeln till att höja resultaten, enligt studien – och om hur elever upplever Sandeklevsskolan – i klippet.
Vad kan skolor göra för att vända trenden med låga studieresultat? Den frågan söker man nu svar på i en studie vid Göteborgs universitet – genom att följa sex rektorer i utsatta områden i Göteborg.
– Syftet är att adressera bristen på likvärdighet i skolan, genom fokus på rektorns roll, säger Åsa Hirsh, forskare i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Studien omfattar också ett nätverk på 25 rektorer som ger varandra råd och stöd. Planen är att projektet även ska utvidgas till Stockholm och Malmö, och det slutliga resultatet väntas år 2023.
Resultaten sjunker igen
Sandeklevsskolan i Bergsjön är en av de skolor som lyckats vända en negativ trend.
– Det är viktigt med höga förväntningar – och stöd att nå dit, säger rektor Charlotta Björk.
Gymnasiebehörigheten ökade flera år i rad, men skolan ligger under rikssnittet och nu sjunker också resultaten igen sedan förra året.
Förklaringen, enligt rektor Charlotta Björk, är att det handlar om variation mellan årsskullar och en effekt av distansstudier under pandemin.
– Vi är inte nöjda, utan vi vill att varenda elev ska komma in på gymnasiet, säger hon.