Starta klippet för att höra vad eleverna Bella Tong, Liban Muhamed och Razan Abdularzak tycker om Sandeklevskolan – där Charlotta Björk (t.h) är rektor. Foto: SVT

Så kan skolor i utsatta områden vända låga resultat – ny studie om rektorers roll

Uppdaterad
Publicerad

Låga resultat och hög frånvaro på lektionerna. Det var verkligheten på Sandeklevsskolan i Bergsjön när Charlotta Björk tog över som rektor. Nu, tio år senare, har hon valts ut i en forskningsstudie om rektorer som lyckats vända låga resultat.

Hör om vad som är nyckeln till att höja resultaten, enligt studien – och om hur elever upplever Sandeklevsskolan – i klippet.

Vad kan skolor göra för att vända trenden med låga studieresultat? Den frågan söker man nu svar på i en studie vid Göteborgs universitet – genom att följa sex rektorer i utsatta områden i Göteborg.

– Syftet är att adressera bristen på likvärdighet i skolan, genom fokus på rektorns roll, säger Åsa Hirsh, forskare i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Studien omfattar också ett nätverk på 25 rektorer som ger varandra råd och stöd. Planen är att projektet även ska utvidgas till Stockholm och Malmö, och det slutliga resultatet väntas år 2023.

Resultaten sjunker igen

Sandeklevsskolan i Bergsjön är en av de skolor som lyckats vända en negativ trend.

– Det är viktigt med höga förväntningar – och stöd att nå dit, säger rektor Charlotta Björk.

Gymnasiebehörigheten ökade flera år i rad, men skolan ligger under rikssnittet och nu sjunker också resultaten igen sedan förra året.

Förklaringen, enligt rektor Charlotta Björk, är att det handlar om variation mellan årsskullar och en effekt av distansstudier under pandemin.

– Vi är inte nöjda, utan vi vill att varenda elev ska komma in på gymnasiet, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.