Snörpvaden är ett slags fisknät som användes av fiskefartyget Thetis som sjönk utanför Kungshamn 1985. Nu satsar regeringen på att rensa haven från så kallade spökgarn och arbetet med Thetis är en del av det.
Snörpvaden är gjort av nylon vilket bildas till mikroplaster när det vittrar sönder. Dessutom finns det en risk att fiskar och sälar fastnar i nätet.
Totalt finns det ett 30-tal akut miljöfarliga vrak i Sverige varav ungefär en handfull finns på Västkusten. I vintras tömdes Thetis på olja vilket SVT Nyheter Väst rapporterat om tidigare. Själva vraket kommer däremot inte att bärgas ur vattnet.
– Vraket som struktur kan vara till nytta. Det kan fungera som ett konstgjort rev och fisk trivs bra där, säger Frida Åberg, utredare på HaV.
Avancerad arbetsprocess
Flera dykare deltar i arbetet med att bärga nätet och det är ingen enkel process. Väderförhållandena måste vara bra och dykarna har bara 30 minuter på sig innan de måste komma upp till ytan igen.
– Det är en begränsad arbetstid under de svåra förhållandena som är där nere. Det gäller att planera väl när man dyker och försöka få gjort exakt vad man tänkt sig, säger Lars Littke, som arbetar på de två fartygen som deltar i bärgningsarbete.
En tiondel bärgades
När SVT:s team lämnar bärgningsplatsen på onsdagen hade en tiondel av snörpvaden tagits upp ur vattnet men arbetet kommer fortsätta under sommaren. Nätet är svårt att få loss eftersom det sitter fast.
– Vi vet inte var. Om det är i vrakets proppeller, under vraket eller om den har sugits sig fast i havsbotten under alla dessa år, säger Fredrik Lindgren.
Hur kommer det sig att det har tagit nästan 35 år innan snörpvaden bärgas?
– Vrak som miljöfara har uppmärksammats under de senaste åren. I år startade vi ett arbete med att prioritera, sanera och gå igenom vraken längs Sveriges kuster, säger Frida Ågren.