Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs Spårvägar, berättar om försöken att undvika skyddsstoppet:
– Vi har precis fått besked från Arbetsmiljöverket om en inspektion före klockan 15. Verket har representation i Göteborg, så det här inleds med ett möte mellan arbetsgivare, skyddsombud och Arbetsmiljöverket där man tittar på skälen som skyddsombuden anger. Det ska ju gälla hot mot liv och hälsa.
Bara passresor
Om det ändå blir ett skyddsstopp kommer Göteborgs Spårvägar att hantera det som att skyddsstoppet bara gäller förarnas så kallade passresor. Det kallas de resor då förare tar spårvagn som passagerare för att ta sig till en plats varifrån de själva ska köra spårvagn.
– Därmed kommer spårvagnstrafiken att fortsätta precis som vanligt, säger Annette Johansson.
– Vi har inte skrivit stoppet på det sättet, utan det har de hittat på själva. De låtsas som om de inte fattar, men risken med att spela dum är att man blir dum, säger skyddsombudet Johan Kanmert.
Jurister gav råd
Klockan 16.10 var mötet mellan parterna klart och verkets representanter överlade med sina jurister om beslutet.
Så snart arbetsgivaren fick kännedom om begäran om skyddsstopp har man försökt analysera skälen, och sökte en dialog med Arbetsmiljöverket.
– Den lösning vi har nu är vi överens om med våra ombud. Den kom vi överens om för flera veckor sen. Vi har ett uppdrag att köra alla resenärer som behöver göra nödvändiga resor. Det uppdraget innebar att vi flyttade fram avspärrningen närmare förarhytten, säger Annette Johansson.
– Då har vi tillsammans säkerställt att avståndet är korrekt i förhållande till Folkhälsomyndighetens anvisningar – 1,5 till 2,2 meter beroende på vagnstyp.
Plexiglas finns
Att facket inte fått gehör för sin begäran om plexiglas ställer hon sig frågande inför.
– Vi har satt upp plexiglas. Det är i princip klart på alla vagnar. Dessutom har förarna visir som de kan använda. Först sa vi att det skulle vara obligatoriskt, men sen backade man så det får förarna välja själva.