Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se hur mycket suvarnas utsläpp ökat. Foto: TT/SVT

Larmet om suvarna: ”Väldigt oroande”

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler köper en suv. Det är en global trend som starkt bidrar till ökningen av koldioxidutsläpp i världen.
Mellan 2010 och 2018 ökade de totala utsläppen från suvar mer än från tung industri.
– Det är väldigt oroande, säger Laura Cozzi på Internationella energirådet, IEA.

När Internationella energirådet såg resultatet av sin studie stötte de på något oväntat. Inom energiområdet stod suvarna för den näst största ökningen av koldioxid. Under perioden mellan 2010 och 2018 ökade utsläppen från suvarna mer än från både industri och flyg.

– Vi var väldigt överraskade, säger Laura Cozzi på Internationella energirådet.

Enligt Internationella energirådet så har det skett ett dramatiskt skifte mot större och tyngre bilar. Det senaste decenniet har suvarnas andel av den totala försäljningen mer än fördubblats.

I genomsnitt förbrukar en suv 25 procent mer energi än en medelstor bil, enligt Internationella energirådet.

En statussymbol

Trenden med suvar är global. I Kina är suvar sedda som statussymboler.

Volvo Cars är en biltillverkare som säljer en hög andel suvar. I år står suvarna för nära 63 procent av Volvo Cars totala försäljning.

– Först och främst är det en global trend som sträcker sig över många länder och många tillverkare. Kunderna efterfrågar suvar i allt högre grad och vi vill möta våra kunders efterfrågan. Med det sagt har vi naturligtvis ett ansvar för koldioxidutsläppen för alla våra bilmodeller. Och det ansvaret tar vi genom att satsa stort på elektrifiering, säger Karin Wik, presstalesperson för Volvo Car Sverige.

Mer om Volvos syn på suvarna och miljö kan du läsa här.

I klippet ovan berättar Laura Cozzi från Internationella energirådet om utsläppen från suvarna.

SVT rapporterade · Hur viktig är miljöfrågan när du väljer bil?

Tack för alla kommentarer den här chatten är nu stängd.
11.26
Miljö är ett av Volvos Cars kärnvärden. Samtidigt säljer biltillverkaren stora, tunga suvar som aldrig förr – hittills i år har Volvo Cars sålt drygt 395 000 suvar. 
Axel Wenblad var miljöchef för Volvo på 90-talet. I dag är han ordförande för Världsnaturfonden WWF. Han tycker inte att Volvos suvförsäljning går ihop med företagets miljöprofil.
– Det rimmar illa naturligtvis, säger han.
11.27
Vad är viktigt för dig när du väljer bil? Klimatpåverkan? Lyxkänsla? Körglädje? Eller ekonomi? Dela med dig av dina åsikter i vår chatt!
11.49
Jag har inte råd att köpa en el eller hybridbil de är för dyra se i stället till att bilarna tar mindre bensin eller blanda in annat alternativ ändra motorerna
11.52
Inte ett dugg! Behovet går absolut före. Behöver en bil med 4-hjulsdrift och högre markfrigång.
12.25
Miljöfrågan är jätteviktig. Men är full av orimligheter och i obalans. Jag är medveten om att det krävs en efterfrågan på produkter för att generera ekonomi till dess utveckling. Alla väntar väl på effektivare batteri till exempel. Det kommer.
12.26
Pendlar man många mil till och från arbetet varje vecka, på landsvägar med mycket vilt ja då spelar såklart säkerheten stor roll. En ny större Volvo har idag mycket hög krocksäkerhet
12.43
Ser otroligt många SUVar i städerna. Förstår att man kanske behöver ett terrängfordon i Norrlands inland, men det är rent trams att "behöva" en suv i stadsmiljö. Dessutom samma prisklass som en elbil. Höj skatten.
12.44
Mycket viktig. Skakar mest på huvudet åt alla boomers som åker SUV till och från köpcentrumet. Ifall det skulle bli jordbävning eller översvämning, skulle jag förmoda? Eller mer pengar än förstånd.
13.01
Har länge tyckt att det är helt galet att staten, Trafikverket och miljörörelsen har blundat för alla negativa följder av brukandet av suv-arna. Dags att höja trafikskatten och och övriga skatter på dessa stora bilar. Det är bara skrytbilar och statussymboler. Dessutom kör dom för fort bara för att det sägs att ” dom är mera krock-säker. Sänk Skatten på små lätta och bensinsnåla bilar, so inte förstör vägarna och miljön lika mycket.

Internationella energirådet

Visa

Internationella energirådet, IEA bildades 1974 efter oljekrisen året innan. Syftet från början var att säkra tillgången på olja för industriländer. Genom åren har Internationella energirådet utvecklats och fokuserar idag på fler frågor, till exempel energitillgång, energieffektivitet och klimatförändring.

Sverige var ett av länderna som var med och bildade Internationella energirådet 1974. Idag är 30 länder medlemmar.

Källa: Internationella energirådet, IEA (International energy agency)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer