Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Volvo och Världsnaturfonden om suvarna. Foto: TTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Klimatfarliga biltypen – nyckeln till Volvos succé: ”Rimmar illa”

Uppdaterad
Publicerad

Miljö är ett av Volvos Cars kärnvärden. Samtidigt säljer biltillverkaren stora, tunga suvar som aldrig förr.
Axel Wenblad var miljöchef för Volvo på 90-talet. I dag är han ordförande för Världsnaturfonden WWF. Han tycker inte att Volvos suvförsäljning går ihop med företagets miljöprofil.
– Det rimmar illa naturligtvis, säger han.

Axel Wenblad.

Axel Wenblad har jobbat med miljö både inom myndigheter och näringsliv. Mellan 1990 och 1994 var han miljöchef på Volvo. Han oroas över att suvar blir allt populärare i världen. Fordonstypen har genom åren kritiserats för att dra mer bränsle och släppa ut mer koldioxid.

– Jag tycker det är djupt olyckligt. Vi måste minska påverkan på klimatet på alla områden och biltransporter är en av de viktigare, säger Axel Wenblad, styrelseordförande för Världsnaturfonden WWF.

Nytt rekord

Volvo har i dag en uttalad ambition att vara ett företag med tydligt fokus på hållbar utveckling. Samtidigt säljer företaget allt fler suvar. SVT Nyheter Väst har gått igenom Volvos försäljning år för år från 2006 fram till i dag. Och trenden är tydlig. Mellan 2009 och 2018 tredubblades försäljningen av suvar. Från att runt 2007, 2008 legat runt 25 procent av försäljningen står suvarna i dag för nära 63 procent.

Hittills i år har Volvo Cars sålt drygt 395 000 suvar. Nytt rekord.

SVT Nyheter Väst har sökt Volvo Cars vd och miljöchef för intervju. De har avböjt. Det som erbjuds är svar på mejl eller en bandad telefonintervju med presstalesperson.

Karin Wik.

– Först och främst är det en global trend som sträcker sig över många länder och många tillverkare. Kunderna efterfrågar suvar i allt högre grad och vi vill möta våra kunders efterfrågan. Med det sagt har vi naturligtvis ett ansvar för koldioxidutsläppen för alla våra bilmodeller. Och det ansvaret tar vi genom att satsa stort på elektrifiering, säger Karin Wik, presstalesperson på Volvo Cars Sverige.

De fem senaste åren har Volvo Cars årligen slagit nytt försäljningsrekord. Suvarna har enligt fordonsforskaren Mikael Wickelgren varit väldigt viktiga för Volvo Cars försäljningsframgångar.

Volvos utsläpp ökade mest

I EU ökar nu de genomsnittliga koldioxidutsläppen för nya bilar. Enligt en rapport från miljöorganisationen ICCT så ökade Volvos utsläpp 2018 i genomsnitt med 8 gram/kilometer. Den största ökningen av alla biltillverkare i rapporten.

– Jag tror Volvo måste ta i ytterligare för att minska det genom elbilar, hybrider och genom att påverka kunderna att välja mindre modeller, säger Axel Wenblad, styrelseordförande för Världsnaturfonden WWF.

Och utsläppen från suvar har ökat kraftigt i världen. Mellan 2010 och 2018 ökade suvarnas totala utsläpp mer än utsläppen från tung industri, enligt en rapport från Internationella energirådet. Enligt rapporten förbrukar en suv i genomsnitt 25 procent mer energi än en medelstor bil.

El ska minska utsläppen

För att minska utsläppen från sina bilar ska Volvo satsa på elektrifiering. Inom EU stod elektrifierade fordon för sex procent av Volvos försäljning i fjol. Det rörde sig då inte om några rena elbilar utan hybrider. Men om några år är tanken att det ska se annorlunda ut.

– Ambitionen är att redan 2025 så ska hälften av vår försäljningen bestå av rena elbilar, säger Karin Wik, presstalesperson för Volvo Car Sverige.

Vill se mindre bilar

För två veckor sedan utlyste EU klimatnödläge. Axel Wenblad tycker att världen borde gå från stora suvar till mindre, bränslesnåla bilar. För om bilarna byggdes med miljön i fokus är han övertygad om att bilarna skulle se helt annorlunda ut än dagens fordon.

– De skulle inte vara högbyggda till exempel. Det vet vi från tester. På 90-talet jobbade man mycket med att minska luftmotståndet på bilar. Om du tittar på vissa suvar i dag så är de helt fyrkantiga. Det är inte ett sätt att få lågt luftmotstånd. Det har man glömt bort eller lämnat bakom sig i dag.

SVT rapporterade · Hur viktig är miljöfrågan när du väljer bil?

Tack för alla kommentarer den här chatten är nu stängd.
11.26
Miljö är ett av Volvos Cars kärnvärden. Samtidigt säljer biltillverkaren stora, tunga suvar som aldrig förr – hittills i år har Volvo Cars sålt drygt 395 000 suvar. 
Axel Wenblad var miljöchef för Volvo på 90-talet. I dag är han ordförande för Världsnaturfonden WWF. Han tycker inte att Volvos suvförsäljning går ihop med företagets miljöprofil.
– Det rimmar illa naturligtvis, säger han.
11.27
Vad är viktigt för dig när du väljer bil? Klimatpåverkan? Lyxkänsla? Körglädje? Eller ekonomi? Dela med dig av dina åsikter i vår chatt!
11.49
Jag har inte råd att köpa en el eller hybridbil de är för dyra se i stället till att bilarna tar mindre bensin eller blanda in annat alternativ ändra motorerna
11.52
Inte ett dugg! Behovet går absolut före. Behöver en bil med 4-hjulsdrift och högre markfrigång.
12.25
Miljöfrågan är jätteviktig. Men är full av orimligheter och i obalans. Jag är medveten om att det krävs en efterfrågan på produkter för att generera ekonomi till dess utveckling. Alla väntar väl på effektivare batteri till exempel. Det kommer.
12.26
Pendlar man många mil till och från arbetet varje vecka, på landsvägar med mycket vilt ja då spelar såklart säkerheten stor roll. En ny större Volvo har idag mycket hög krocksäkerhet
12.43
Ser otroligt många SUVar i städerna. Förstår att man kanske behöver ett terrängfordon i Norrlands inland, men det är rent trams att "behöva" en suv i stadsmiljö. Dessutom samma prisklass som en elbil. Höj skatten.
12.44
Mycket viktig. Skakar mest på huvudet åt alla boomers som åker SUV till och från köpcentrumet. Ifall det skulle bli jordbävning eller översvämning, skulle jag förmoda? Eller mer pengar än förstånd.
13.01
Har länge tyckt att det är helt galet att staten, Trafikverket och miljörörelsen har blundat för alla negativa följder av brukandet av suv-arna. Dags att höja trafikskatten och och övriga skatter på dessa stora bilar. Det är bara skrytbilar och statussymboler. Dessutom kör dom för fort bara för att det sägs att ” dom är mera krock-säker. Sänk Skatten på små lätta och bensinsnåla bilar, so inte förstör vägarna och miljön lika mycket.

Volvo Cars

Visa

Den första Volvobilen rullade ut i Göteborg 1927.

1999 delades Volvokoncernen upp och personbilstillverkningen såldes till amerikanska Ford. 2010 köptes Volvo Cars av kinesiska Geely.

Idag har Volvo Cars 43 000 anställda totalt över hela världen, varav 20 000 finns i Göteborg, samt 2 000 i Skövde.

Fem år i rad har Volvo Cars slagit nytt försäljningsrekord. 2018 såldes totalt 642 253 bilar.

Samma år omsatte koncernen nära 253 miljarder kronor och gick med drygt 14 miljarder kronor i vinst.

Källa: Volvo Cars

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Volvo cars

Mer i ämnet