Volvos Cars vd Håkan Samuelsson visar upp en av Volvos suvar. Foto: SVT/TT

Klimatfarliga biltypen – nyckeln till Volvos succé: ”Rimmar illa”

Uppdaterad
Publicerad

Miljö är ett av Volvos Cars kärnvärden. Samtidigt säljer biltillverkaren stora, tunga suvar som aldrig förr.

Axel Wenblad var miljöchef för Volvo på 90-talet. I dag är han ordförande för Världsnaturfonden WWF. Han tycker inte att Volvos suvförsäljning går ihop med företagets miljöprofil.

– Det rimmar illa naturligtvis, säger han.

Axel Wenblad har jobbat med miljö både inom myndigheter och näringsliv. Mellan 1990 och 1994 var han miljöchef på Volvo. Han oroas över att suvar blir allt populärare i världen. Fordonstypen har genom åren kritiserats för att dra mer bränsle och släppa ut mer koldioxid.

Axel Wenblad. Foto: SVT
Volvo cars

– Jag tycker det är djupt olyckligt. Vi måste minska påverkan på klimatet på alla områden och biltransporter är en av de viktigare, säger Axel Wenblad, styrelseordförande för Världsnaturfonden WWF.

Nytt rekord

Volvo har i dag en uttalad ambition att vara ett företag med tydligt fokus på hållbar utveckling. Samtidigt säljer företaget allt fler suvar. SVT Nyheter Väst har gått igenom Volvos försäljning år för år från 2006 fram till i dag. Och trenden är tydlig. Mellan 2009 och 2018 tredubblades försäljningen av suvar. Från att runt 2007, 2008 legat runt 25 procent av försäljningen står suvarna i dag för nära 63 procent.

Hittills i år har Volvo Cars sålt drygt 395 000 suvar. Nytt rekord.

SVT Nyheter Väst har sökt Volvo Cars vd och miljöchef för intervju. De har avböjt. Det som erbjuds är svar på mejl eller en bandad telefonintervju med presstalesperson.

– Först och främst är det en global trend som sträcker sig över många länder och många tillverkare. Kunderna efterfrågar suvar i allt högre grad och vi vill möta våra kunders efterfrågan. Med det sagt har vi naturligtvis ett ansvar för koldioxidutsläppen för alla våra bilmodeller. Och det ansvaret tar vi genom att satsa stort på elektrifiering, säger Karin Wik, presstalesperson på Volvo Cars

Karin Wik. Foto: Volvo Cars.

Sverige.

De fem senaste åren har Volvo Cars årligen slagit nytt försäljningsrekord. Suvarna har enligt fordonsforskaren Mikael Wickelgren varit väldigt viktiga för Volvo Cars försäljningsframgångar.

Volvos utsläpp ökade mest

I EU ökar nu de genomsnittliga koldioxidutsläppen för nya bilar. Enligt en rapport från miljöorganisationen ICCT så ökade Volvos utsläpp 2018 i genomsnitt med 8 gram/kilometer. Den största ökningen av alla biltillverkare i rapporten.

– Jag tror Volvo måste ta i ytterligare för att minska det genom elbilar, hybrider och genom att påverka kunderna att välja mindre modeller, säger Axel Wenblad, styrelseordförande för Världsnaturfonden WWF.

Och utsläppen från suvar har ökat kraftigt i världen. Mellan 2010 och 2018 ökade suvarnas totala utsläpp mer än utsläppen från tung industri, enligt en rapport från Internationella energirådet. Enligt rapporten förbrukar en suv i genomsnitt 25 procent mer energi än en medelstor bil.

El ska minska utsläppen

För att minska utsläppen från sina bilar ska Volvo satsa på elektrifiering. Inom EU stod elektrifierade fordon för sex procent av Volvos försäljning i fjol. Det rörde sig då inte om några rena elbilar utan hybrider. Men om några år är tanken att det ska se annorlunda ut.

– Ambitionen är att redan 2025 så ska hälften av vår försäljningen bestå av rena elbilar, säger Karin Wik, presstalesperson för Volvo Car Sverige.

Vill se mindre bilar

För två veckor sedan utlyste EU klimatnödläge. Axel Wenblad tycker att världen borde gå från stora suvar till mindre, bränslesnåla bilar. För om bilarna byggdes med miljön i fokus är han övertygad om att bilarna skulle se helt annorlunda ut än dagens fordon.

– De skulle inte vara högbyggda till exempel. Det vet vi från tester. På 90-talet jobbade man mycket med att minska luftmotståndet på bilar. Om du tittar på vissa suvar i dag så är de helt fyrkantiga. Det är inte ett sätt att få lågt luftmotstånd. Det har man glömt bort eller lämnat bakom sig i dag.

Volvo Cars

Den första Volvobilen rullade ut i Göteborg 1927.

1999 delades Volvokoncernen upp och personbilstillverkningen såldes till amerikanska Ford. 2010 köptes Volvo Cars av kinesiska Geely.

Idag har Volvo Cars 43 000 anställda totalt över hela världen, varav 20 000 finns i Göteborg, samt 2 000 i Skövde.

Fem år i rad har Volvo Cars slagit nytt försäljningsrekord. 2018 såldes totalt 642 253 bilar.

Samma år omsatte koncernen nära 253 miljarder kronor och gick med drygt 14 miljarder kronor i vinst.

Källa: Volvo Cars

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volvo cars

Mer i ämnet