Svenskarnas flygutsläpp är fem gånger högre än det globala genomsnittet, visar en färsk rapport från Chalmers. Foto: TT

Svenskarnas flygande slår rekord – trots klimatlarmet

Publicerad

Trots klimatlarmet fortsätter flygandet att slå nya rekord – aldrig tidigare har vi flugit så ofta och så långt som idag. Trots att flygen blivit klimatsmartare står flygandet idag för en tiondel av normalsvenskens koldioxidutsläpp.
– Svenskarnas flygande ger upphov till lika stora växthusgasutsläpp som allt vårt bilkörande, säger forskaren Jörgen Larsson till SVT Nyheter.

En färsk rapport som Chalmers tekniska högskola i Göteborg gjort på uppdrag av Naturvårdsverket visar på flera ganska obehagliga sanningar om svenskars flygvanor. I alla fall för den som tycker om att resa, och som gärna tar sig en semester i Thailand för att undkomma den svenska gråvintern. Svenskarnas flygutsläpp är fem gånger högre än det globala genomsnittet.

– Svenskar flyger en sträcka ungefär motsvarande Stockholm – Madrid varje år. Men konsumtionen av flygresor är ojämn inom befolkningen. En tidigare rapport har visat att 20 procent av befolkningen står för över av hälften av utsläppen, säger Jörgen Larsson, forskare inom flyg och miljöpåverkan vid Chalmers tekniska högskola, som tagit fram rapporten tillsammans med kollegan Annelie Kamb.

Om man jämför med 1990 flyger svenskarna utomlands mer än dubbelt så mycket i dag. Men planen har blivit mer bränslesnåla och mer välfyllda de senaste åren så utsläppen per person och resa har nästan halverats. Så trots att vi flyger mer så har de totala utsläppen sedan år 2000 faktiskt stått stilla. Men dock måste utsläppen från flygen begränsas om vi ska nå klimatmålen, menar Chalmers-professorn Jörgen Larsson.

Flygandet har ökat – men planen har blivit mer bränslesnåla och rymmer fler passagerare. Foto: SVT Design

Liten andel

Flyget uppskattas stå för ungefär 4 till 5 procent av de globala utsläppen. Svenskarnas andel av de totala flygutsläppen är dock liten, under en procent, enligt Jörgen Larsson. Men att andelen är liten gör det inte mindre angeläget att minska utsläppen, förklarar han.

– Enligt FN:s klimatpanel IPCC så måste utsläppen börja minska nu, och upphöra helt inom några decennier. Det gäller alla länder, och alla sektorer. Alla minskningar är lika viktiga. Det är en utbredd föreställning att bara för att utsläpp understiger en viss andel av det totala så skulle de vara mindre viktiga. Det är ologiskt, säger Jörgen Larsson.

Fast den som suktar efter exempelvis en skön solresa kan också tänka att det inte spelar så stor roll ”om just jag låter bli att boka”. Flygplanet lyfter ju ändå, oavsett om man är med ombord eller inte.

– Ja, så är det. I alla fall för de första 200 som låter bli att boka. Men för den 201:a som låter bli, när planet är fullt och flygbolaget får överväga att sätta in ett ytterligare plan, så får det betydelse. Flygbolagen agerar ju på en marknad. De gör varje dag ekonomiska kalkyler över sitt utbud.

Beroende på var du flyger släpper du ut olika mycket koldioxid. Så bäst är att skippa långresorna. Foto: SVT Design

Fakta: Flygutsläppen

Visa

Totalt motsvarade växthusgasutsläppen från svenskarnas flygresor 2017 cirka 10 miljoner ton koldioxid – ungefär lika mycket som utsläppen från alla personbilar i Sverige. Privatresorna står för fyra femtedelar, och tjänsteresorna för en femtedel.

Sedan 1990 har utsläppen från svenskarnas flygande ökat med 47 procent, men sedan år 2000 har ökningen planat ut och legat på ungefär samma nivå.

Svenskars utsläpp är också fem gånger större än det globala genomsnittet – 1,1 ton koldioxid per person under 2017, mot snittet globalt på 0,2 ton per person.

Samtidigt pekar rapporten på att våra koldioxidutsläpp måste minska rejält för att komma i närheten av de globala klimatmålen om en uppvärmning på 2 grader.

Källa: Jörgen Larsson och Anneli Kamb, Chalmers tekniska högskola

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Klimat

Mer i ämnet