Bilden är ifrån en strejk i Göteborgs hamn 2016. Foto: Adam Ihse/TT

Sveriges Hamnar återkallar alla lockouter

Publicerad

I den segdragna konflikten mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet återkallar i dag Sveriges Hamnar villkorslöst alla sina varslade lockouter efter att statliga Medlingsinstitutet kommit med ett nytt förslag till lösning. – En väldigt välregisserad PR-kupp, säger Erik Helgeson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

Den 22 januari lämnade statliga Medlingsinstitutets oberoende medlare ett förslag till lösning på konflikten men Hamnarbetarförbundet valde att avvisa förslaget.

Idag kom statliga Medlingsinstitutet med ett nytt förslag på lösning. Förslaget har gjort att Sveriges Hamnar ensidigt och villkorslöst, omedelbart återkallar alla sina varslade lockouter. Allt i syfte för att underlätta arbetet att lösa konflikten med Hamnarbetarförbundet.

– Vi har mottagit ett nytt förslag. Vi har en lång svarstid då det skiljer sig från första budet. Vi måste sätta oss in i det och i det här svåra läget underlättar det för alla att vi återkallar alla lockouter, säger Mattias Dahl vd, Transportföretagen.

– Vi är mitt uppe i en väldigt välregisserad PR-kupp. Vi har fått samma medlarbud som tidigare fast med andra ord, säger Erik Helgeson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

Hoppas på lösning

Sveriges Hamnar är villiga att ingå ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet. Med det är med förbehåll som Hamnarbetarförbundet inte accepterar.

Och där är konfliktlinjen tydlig, även efter dagens nya medlingsförslag.

– Det här är ett typiskt hängavtal. De försöker tvinga oss att pruta bort vår möjlighet att göra lokala uppgörelser och avtal, men vi vill ingå ett rent andrahandsavtal, som för vår del skulle innebära att vi också har möjlighet att delta i att lokala förhandlingar och uppgörelser, säger Erik Helgeson.

Mattias Dahl vd, Transportföretagen tycker dock att det nya förslaget skiljer sig från det tidigare.

– Ja, men det är för tidigt att säga i alla delar. Det finns delar som vi noterar som positiva. Vi ser klargörande texter om eventuella rättsliga konsekvenser om vad ett sådant här andrahandsavtal innebär. Vilket vi hoppas är bra, säger Mattias Dahl.

”PR-kuppen är graverande”

I ett pressutskick skriver Sveriges Hamnar följande:

”Vår position är tydlig. Vi är beredda att ge Hamnarbetarförbundet i princip allt de vill. Däremot varken kan eller vill vi acceptera att Hamnarbetarförbundet får en möjlighet att skaffa andra villkor för sina medlemmar än vad som gäller för övriga anställda i hamnarna enligt vårt kollektivavtal med Transportarbetarförbundet”, säger Joakim Ärlund förhandlingschef, Sveriges Hamnar.”

Nu hoppas Sveriges Hamnar att medlarnas nya förslag skall leda till en möjlig öppning i den mycket låsta konflikten.

Hur ställer ni er till medlarbudet?

– Det är för tidigt att säga något om det nya budet. Det skiljer sig. Sedan hur mycket det skiljer sig,  det är jag inte riktigt säker på. Det är ett andrahandsavtal, och det är det vi nu måste sätta oss in i säger Mattias Dahl.

– Jag får inte framföra vårt svar på medlarbudet offentligt nu, men jag tycker den här PR-kuppen är graverande,  säger Erik Helgeson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

Fler strejkvarsel

Sedan den 23 januari har Hamnarbetarförbundet strejkat vid nära 100 tillfällen i ett 15-tal hamnar, enligt Sveriges Hamnar.

Förbundet har varslat om ytterligare strejker i elva hamnar den 17-18 februari.

– De ligger kvar, säger Erik Helgeson.

Totalt återkallar Sveriges Hamnar 48 varslade lockouter.

– Det innebär att 80 procent av produktionsstoppen i hamnar inte blir av. Vilket innebär att man nästan skulle kunna återgå till normal verksamhet, då våra strejker oftast handlar om punktstrejker på några timmar,  säger Erik Helgeson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

Senast klockan 14.00 på onsdag den 20 februari skall parterna ha svarat på det nya medlarbudet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Hamnkonflikten Göteborg

Mer i ämnet