Arkivbild på beslagtagna bilar och andra fordon på en uppställningsplats. Foto: TT

Trots rekordbeslag – antalet bilmålvaktsbilar ökar i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Kommunen och polisen har aldrig beslagtagit så många bilmålvaktsbilar som i år – ändå ökar antalet. Det finns nu över 12 000 bilar registrerade på bilmålvakter i Göteborg.

Bilarna står ihopklämda som om barn tryckt in så många de kan i ett leksaksgarage, men det är en av polisens lagerlokaler för beslagtagna bilar. Jonas Bertram, ansvarig hos polisen i Storgöteborg, får ibland fysiskt klättra över dem för att ta sig fram.

– Vi hade öppet i 14 dagar, då kom det in 50 bilar där ägaren har skulder, säger Jonas Bertram.

Bilmålvakter

2014 kom en ny lag som gjorde det möjligt för kommun, polis och kronofogde att beslagta bilmålvaktsbilar enklare.

Beslagtar bilar

Om en bil är felparkerad och om ägaren har fordonsrelaterade skulder som överskrider 5 000 kronor, vilket bilmålvakterna har, kan myndigheterna beslagta bilen.

– Om vi tittar sedan förra året när vi började flytta fordon med fordonsrelaterade skulder så flyttade vi ungefär 400 fordon, säger Jonas Bertram.

Under 2017 började kommun och polis att använda sig av lagstiftningen i större utsträckning och beslagtog sammanlagt närmare 600 bilar med fordonsrelaterade skulder, polisen runt 400 och kommunen 170.

Bilar som sedan måste förvaras i lagerlokaler i tre månader, innan de kan skrotas.

Dyr förvaring

Om ingen betalar av skulderna så skrotas de – vilket nästan alla gör. Det är en kostsam affär för polis och kommun då bara bärgning och förvaring av en av dessa bilar kostar runt 7 500 kr. Sammanlagt kostade det polisen tre miljoner förra året och kommunen ungefär hälften.

– Vi har stängt garaget ungefär halva året, då vi inte har råd att ha öppet mer, samt att vi måste prioritera annan brottslighet, säger Jonas Bertram.

Tar flera bilar om dagen

Kommunen hyr större lokaler än polisen. Här behöver man inte klättra för att ta sig fram. Vi följer med Carina Abrahamsson, chef för Parkeringsenheten på Trafikkontoret i Göteborg på en cirka 100 meter lång promenad med bilar på båda sidor. 2017 hade kommunen 50 uppställningsplatser. Nu har de tre gånger så många.

– Det är för att vi har börjat jobba mer intensivt med de här skuldbilarna, säger Carina Abrahamsson

Hur går det för er?

– Ja, i år fram till sista april har flyttat lika många bilar med skuld som hela förra året, så det är 2-3 bilar om dagen ungefär, säger Carina Abrahamsson.

Ett evighetsarbete – trots rekordbeslag

I januari 2017 hade de 13 största bilmålvakter i Göteborg 11 833 bilar registrerade på sig. Sedan dess, fram till maj i år, har polis och kommun beslagtagit närmare 1 000 stycken. Det är rekordsiffror.

Märks det någon skillnad då när det gäller bilmålvaktsbilar?

– Något färre tror jag det har blivit, men det är Transportstyrelsen som har fakta, säger Carina Abrahamsson.

– Utifrån den mängden vi flyttar så kan jag inte se någon förändring alls. Man tänker ju att på sikt så borde det förändras om både vi och kommunen flyttar, men det kommer å andra sidan hela tiden nya bilar, säger Jonas Bertram.

Antalet bilmålvaktsbilar ökar

SVT kollade med Transportstyrelsen och Kronofogden hur många bilar de så kallade bilmålvakterna har och hur stora deras skulder är.

Jämförelsevis i januari 2017 hade de 13 största bilmålvakter i Göteborg 11 833 bilar registrerade på sig. Nu i april 2018 äger de 12 382 bilar. Det är alltså en ökning med 549 bilar, trots rekordbeslagen.

Och då skall man komma ihåg att Transportstyrelsen inte ens räknar de bilmålvakter som äger färre än 100 bilar. Mörkertalet kan alltså vara stort.

– Det är nästintill ett evighetsarbete. Det spelar ingen roll hur mycket bilar vi flyttar så verkar det som att det ännu inte har sinat, säger Jonas Bertram, polisen Göteborg.

– Som det är nu så känns det lite grann som ett evighetsarbete, säger Carina Abrahamsson, Trafikkontoret Göteborg.

Sammanlagt är de 13 bilmålvakterna skyldiga samhället 52 632 133 kronor.

Bilmålvakter och lagstiftning

  • En bilmålvakt, är en person utan tillgångar, som registrerar sig som ägare till en bil istället för den verkliga ägaren.
  • Fordonsskatt, felparkeringsavgifter, trängselskatt och så vidare betalas inte. Eftersom det är bilmålvakten som är formellt betalningsansvarig så finns inte en krona att hämta för staten.
  • Bilarna är oförsäkrade, obesiktigade, ibland trafikfarliga och används ofta av kriminella.
  • 2014 kom en ny lag som gör det enklare att beslagta dessa bilar. Om ägaren har mer än 5000 kronor i fordonsrelaterade skulder så kan polis och kommun ta bilarna om de står felparkerade.
  • Just nu pågår ett utredningsarbete kring lagändringar igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bilmålvakter

Mer i ämnet