Det var den 7 april 1990 som färjan Scandinavian Star började brinna utanför Lysekil. Färjan var på väg från Oslo till Fredrikshamn med främst norska passagerare ombord. Totalt dog 159 människor i tragedin. Men anledningen till branden har ännu inte fastställts – trots att flera olika teorier presenterats. Förra våren tillsatte norska stortinget en kommission som ska granska myndigheternas agerande.
Nu uttalar sig den dåvarande danske huvudutredaren Flemming Thue Jensen för första gången på 26 år om händelsen. Och han säger att branden var anlagd och noga planerad. Han var inspektör på den danska Sjøfartsstyrelsen och var en av de första ombord på fartyget efter branden.
– Hade norsk polis pratat med oss direkt och undersökt saken närmare hade hela saken varit uppklarad redan 1990, säger han enligt norska tidningen VG som hänvisar till den danska tidningen Politiken.
”En medveten handling”
Flemming Thue Jensen fortsätter med att berätta att händelsen omöjligen kan ha varit en olycka. Han menar att den var noga planerad av en eller flera mordbrännare med detaljerad kunskap om den kommande brandförloppet.
– Det måste ha varit en medveten handling som var planerad. Det var inte bara någon knäppgök som gick förbi och tände en tändsticka, säger han till Politiken.
– Branden på skeppet var en djävulsk plan, säger han enligt norska tidningen Dagbladet.
Enligt Jensen hade färjan hade riggats för brand – ett rör med brännbar vätska var avbrutet, madrasser hade pallrats upp och dörrar blockerats från att stängas.
”De har blundat”
SVT har tidigare berättat att en dansk lastbilschaufför som själv omkom har pekats ut. Den svenske insatsledaren som var med och släckte har berättat att besättningsmän försökte hindra dem att släcka när färjan bärgades till Lysekil. Men Flemming Thue Jensen avfärdar lastbilschaufförren som gärningsman.
– Den norska polisen har utgått från att gärningsmannen varit en av passagerarna. De har blundat för att en eller flera mordbrännare kan ha tillhört besättningen, säger Flemming Thue Jensen till Politiken.
Flemming Thue Jensens uppgifter gör att kretsen kring möjliga misstänkta personer blir betydligt mindre, skriver Politiken.
Tidningen har också varit i kontakt med Knud Skaareberg Eriksen – Flemming Thue Jensens tidigare chef – som var chef för Sjøfartsstyrelsens spaningsenhet för olyckor till havs. Men han har avböjt att kommentera de nya uppgifterna.