Foto: SVT

Varningen: Imma på spårvagnarnas rutor kan leda till olyckor

Publicerad

I samband med kraftigt regn har flera spårvagnsförare oroats av imma som bildats på det vänstra fönstret i förarhytten. Under september månad har 12 vagnar rapporterats för immiga rutor och nu varnar skyddsombudet för olyckor.

I en begäran till Arbetsmiljöverket om föreläggande eller förbud beskriver skyddsombudet och spårvagnsföraren Christoffer Liljebjer att imman kan innebära en trafikfara. Problemen, som gäller den italienska spårvagnstypen M32, har under hösten uppstått flera gånger i samband med kraftigt regnande.

– Jag anser ju att det behöver åtgärdas omgående för temperaturen kommer sjunka nu. Det vet alla att om man sitter i en bil så är det samma problem när det regnar och blir kallare. Jag är orolig, säger Christoffer Liljebjer till SVT Nyheter Väst.

Förslag på åtgärd

Efter att han som skyddsombud först påtalat problemen i en skrivelse till Göteborgs spårvägar, svarade arbetsgivaren att imman kan stoppas om man kör igång ventilationssystemet på högsta läge.

– Varken jag eller några kollegor har fått det att fungera och GS har heller inte kunnat påvisa för mig att det fungerar. Därför skickar jag det här vidare till Arbetsmiljöverket för jag vill se vad de tycker, säger Christoffer Liljebjer.

Imma på rutor i förarhytten har blivit ett problem för Göteborgs spårvagnsförare. Foto: Christoffer Liljebjer

”Omedelbara risker”

Han lyfter fram att den bristfälliga sikten, förutom stress för förarna, även innebär omedelbara risker för att köra på personer eller för kollisioner med andra fordon. Ännu ska ingen sådan olycka ha inträffat i samband med imma.

– Det ingår i mitt uppdrag som skyddsombud att påtala de här riskerna. Under tiden får vi köra försiktigt men det är klart att det påverkar arbetsmiljön, säger han.

Extra kontroller genomförs

Göteborgs spårvägar skriver i sitt svar, som är bifogat den begäran som nu gått iväg till Arbetsmiljöverket, att de kommer att införa flera förbättringsåtgärder. Bland annat att i förarhandboken förtydliga hur ventilation- och klimatanläggningen används på bästa sätt.

Dessutom kommer samtliga M32-fordon under hösten att genomgå en extra kontroll med fokus på ventilationssystemet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.