Enhetschefen Marie Gustavsson på Västra götalandsregionen önskar de hade sett problemen tidigare. Foto: SVT

Myndigheten förstod inte allvaret med Angered care

Uppdaterad
Publicerad

Västra Götalandsregionen önskar att de hade upptäckt problemen på den kritiserade och patientosäkra vårdcentralen Angered care tidigare. Nu ska de stärka sina larmsystem.

Vårdcentralen Angered care hade så många brister att den fick stänga över en natt i november 2017. Det var efter en fördjupad granskning gjord av Västra Götalandsregionen som vårdcentralen till slut stoppades av politikerna.

Sedan våren 2017 finns en speciell grupp som ska granska vårdcentraler och det var där som ärendet om vårdcentralen i Angered landade.

Angered Care

Närmare 80 000 besök

Västra Götalandsregionen har vid flera tillfällen, under de fyra år som vårdcentralen drevs, uppmanat ägaren att åtgärda olika brister. Men det var inte förrän i november 2017 som den patientosäkra vårdcentralen slutligen stängdes. Den hade då fått betalt för nästan 80 000 patientbesök under fyra år.

– Det är klart att om vi hade vetat då, det vi vet nu, hade vi stoppat det tidigare, säger Marie Gustavsson, enhetschef för bland annat primärvård på Västra Götalandsregionen (VGR). 

Ni förstod inte allvaret?

– Nej inte fullt ut.

Grupp startades för att granska

I början av 2017 startades det en grupp på VGR som skall arbeta med att granska vårdgivare. Det var den gruppen som tog fram den fakta som senare ledde till en nedläggning.

Man undrar ju  ändå hur en sådan här vårdcentral få hålla på i fyra år utan att stoppas. Har det varit problem med larmsystemet här?

– Vi har förstärkt larmsystemen sen förra våren. Fördjupad granskning skedde inte på det sättet tidigare. Så det var nog så att vi inte såg det, säger Marie Gustavsson.

Borde haft mer insyn

Västra Götalandsregionen erkänner att de borde haft mer insyn.

– Det är klart att vi hade önskat att vi hade upptäckt detta tidigare. Vi tittar på data men vi tittar inte på all data. Det har vi lärt oss. Det ska vi göra. Så nu pågår ett förstärkningsarbete där vi håller på och stärker uppföljningen för att förhoppningsvis ska sådant här inte ske. I alla fall ska vi upptäcka det tidigare, säger hon.

SVT Nyheter Väst har på flera sätt försökt att få tag i ägaren till Angered care, men utan att lyckas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Angered Care

Mer i ämnet