KristianLans är presskommunikatör på Västtrafik.
– Det kommer att ske underde närmaste åren. Vi har tioåriga avtal på de flesta av vårabussar, och de som saknar luftkonditionering är de äldre bussarna. Inom de närmasteåren kommer de att bytas ut, säger han.
Det kommer alltså inte att ske tillnästa år?
– Nej, utan under de kommande åren.
Backat om andel med luftkonditionering
Västtrafik har nyligen ändrat sina uppgifter om hur många av bussarna som är luftkonditionerade. I förra veckan meddelade bolagets presstjänst att detta fanns på alla bussar. Busschaufförer berättade då för SVT om hur upprörda resenärer inte trott dem när de förklarat att bussen inte hade luftkonditionering.
– Jag blir vansinnig. Västtrafiks uttalande ställer till det för oss förare, sa busschauffören Martin Andreasson som även är fackombud på Kommunal.
Västtrafik tog då tillbaka uppgifterna och meddelade att omkring 10 procent av bussarna saknade luftkonditionering.
Många spårvagnar utan luftkonditionering
Bland spårvagnarna är luftkonditionering betydligt mer sällsynt. Ungefär en fjärdedel av Västtrafiks 263 vagnar är luftkonditionerade, men enligt Kristian Lans körs dessa spårvagnar oftare.
– Bland de som är ute i trafik har ungefär en tredjedel luftkonditionering. Vi försöker köra med de nya vagnarna, säger Kristian Lans.
”Vi gör allt vi kan för att vår utrustning ska fungera”
Han betonar att sommarens värmebölja varit en utmaning även för fordonen som har luftkonditionering. Dörrarna öppnas och stängs vid hållplatserna, och utomhusluften kommer in.
– När ett land drabbas av en sån här värmebölja kommer det att bli varmt, tyvärr är det så. Vi gör allt vi kan för att vår utrustning ska fungera så bra det går, men AC:n är inte dimensionerad för att klara den här värmen.
Kristian Lans säger att de generella råd för hur man ska hantera värmeböljan även fungerar i kollektivtrafiken.
– Det handlar om att försöka svalka sig, kanske ta en paus på resan och ta en delsträcka i taget, säger han.