Spårvagnarna i Göteborg har mer sällan luftkonditionering än bussarna. Foto: TT

Luftkonditionering på alla bussar dröjer

Uppdaterad
Publicerad

Två av tre spårvagnar och en av tio bussar som körs av Västtrafik saknar luftkonditionering. Bolaget har tidigare meddelat att alla fordon kommer att ha luftkonditionering i slutet av nästa år. Nu dras detta tillbaka.

KristianLans är presskommunikatör på Västtrafik.

– Det kommer att ske underde närmaste åren. Vi har tioåriga avtal på de flesta av vårabussar, och de som saknar luftkonditionering är de äldre bussarna. Inom de närmasteåren kommer de att bytas ut, säger han.

Det kommer alltså inte att ske tillnästa år?

– Nej, utan under de kommande åren.

Backat om andel med luftkonditionering

Västtrafik har nyligen ändrat sina uppgifter om hur många av bussarna som är luftkonditionerade. I förra veckan meddelade bolagets presstjänst att detta fanns på alla bussar. Busschaufförer berättade då för SVT om hur upprörda resenärer inte trott dem när de förklarat att bussen inte hade luftkonditionering.

– Jag blir vansinnig. Västtrafiks uttalande ställer till det för oss förare, sa busschauffören Martin Andreasson som även är fackombud på Kommunal.

Västtrafik tog då tillbaka uppgifterna och meddelade att omkring 10 procent av bussarna saknade luftkonditionering.

Många spårvagnar utan luftkonditionering

Bland spårvagnarna är luftkonditionering betydligt mer sällsynt. Ungefär en fjärdedel av Västtrafiks 263 vagnar är luftkonditionerade, men enligt Kristian Lans körs dessa spårvagnar oftare.

– Bland de som är ute i trafik har ungefär en tredjedel luftkonditionering. Vi försöker köra med de nya vagnarna, säger Kristian Lans.

”Vi gör allt vi kan för att vår utrustning ska fungera”

Han betonar att sommarens värmebölja varit en utmaning även för fordonen som har luftkonditionering. Dörrarna öppnas och stängs vid hållplatserna, och utomhusluften kommer in.

– När ett land drabbas av en sån här värmebölja kommer det att bli varmt, tyvärr är det så. Vi gör allt vi kan för att vår utrustning ska fungera så bra det går, men AC:n är inte dimensionerad för att klara den här värmen.

Kristian Lans säger att de generella råd för hur man ska hantera värmeböljan även fungerar i kollektivtrafiken.

– Det handlar om att försöka svalka sig, kanske ta en paus på resan och ta en delsträcka i taget, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.