– Det är en jättesatsning det här. För att Västra Götalandsregionen ska fortsätta vara attraktiv och kunna växa så är tågtrafiken väldigt viktig. Våra kunder vill ha fler tåg och längre tåg och det är det vi satsar på nu, säger Jarl Samuelsson, tågchef på Västtrafik.
Tågresandet tredubblas
På trettio år, från 2006 till 2035 ska tågresandet tredubblas i regionen, enligt den genomförandeplan som Västtrafiks ägare, Västra Götalandsregionen antagit. Därför har nu Västtrafik påbörjat upphandlingen för ett 40-tal nya tåg, en upphandling som beräknas vara klar sommaren 2017.
Med start från 2020 innebär de nya tågen att det kommer bli fler turer på befintliga sträckor, längre tåg med fler vagnar, men också att man kommer trafikera helt nya sträckor.
– En förutsättning för det här är Västlänken och när den är på plats kommer det för resenärerna innebära helt nya resmöjligheter, för då åker du igenom Göteborg. Då kan du exempelvis åka från Skövde ner till Göteborg, från Haga till Landvetter, eller från Stenungsund till Korsvägen.
Ny sträcka till Norge
De tåg som man nu sonderar marknaden efter är snabbare och längre tåg, som både kan användas för pendlare, men också för de som vill resa längre.
– Det är regiontåg vi tittar på, men som också kan användas som pendeltåg. Man kan säga att det är ett universaltåg som vi är ute efter, säger Jarl Samuelsson, tågchef på Västtrafik.
Men det är inte bara Sverige som man kommer trafikera i. En av de nya sträckorna som man framför allt tittar på nu är från Trollhättan till norska Halden.
– Det är ju så att vi behöver arbetspendling över nationsgränserna. Och då är det framför allt dalslänningarna och i Trollhättanområdet som många åker över gränsen för att arbeta. Och då vill vi ge möjligheten för dem att göra det.
Bohusbanan får längre tåg
På flera håll, bland annat på Bohusbanan, har det ju varit väldigt tätt med turer. Kommer de här nya tågen få plats?
– Bohusbanan är en svår bana för att det är en enkelspårbana. Men nu förlänger Trafikverket plattformarna där, så där blir det i första hand att vi försöker få längre tåg. Vi klarar inte av att ha fler tåg nu, så därför måste vi istället ha längre tåg där, säger Jarl Samuelsson.