Västtrafik har beställt 45 nya pendeltåg, som skulle varit i bruk i år. Men på grund av pandemin har komponenter blivit försenade och tågen beräknas levereras först 2024. Alltså om två år.
De nya tågen kommer både vara längre och ha fler sittplatser, något som det verkar vara brist på i dagens pendling. Tågen som i dag används på Västtågens linjer är inte alltid dimensionerade för antalet passagerare. Under rusningstrafiken är det därför många passagerare som får stå tätt.
– För det mesta är det såhär, Isabella Viking, som står mitt i gången på ett tåg mellan Älvängen och Göteborg.
Ingen fordonsbrist – men ansträngt läge
Enligt Västtrafik handlar det dock inte om någon fordonsbrist. Tågen finns, trots att vissa av dem är för korta och att sittplatserna för få.
– Det är egentligen en kapacitetsbrist. Vi har fordon till våra avgångar, säger Pontus Gunnäs, biträdande chef för Västtrafiks tåg.
Hyrde tåg från Skånetrafiken
Men antalet tåg verkar vara på gränsen. Under en längre period har Västtrafik hyrt tio tåg från Skånetrafiken för att täcka upp sitt behov. Nu har avtalet gått ut för fem av dem.
– Under rusningstrafiken använder vi hela vår tågflotta, säger Pontus Gunnäs.