En enig kommunstyrelse i Lerum säger nej till planerna på deponi. På bilden: Alexander Abenius (M), Lill Jansson (L), Per-Eric Börjesson (C), Christian Eberstein (KD), Renée Bengtsson (S), Katarina Kuzmanovic-Krasniqi (MP), Anette Holgersson (V) och Per Hassel (SD) Foto: Lerums kommun

”Vi vill inte ha schaktmassor från alla byggen i Göteborg”

Uppdaterad
Publicerad

Kommunstyrelsen i Lerum vill verkligen inte ha en deponi av schaktmassor i Vråssered. Redan tidigare har Olofstorpsvägen kritiserats för att vara farlig. Om förslaget går igenom kan trafiken öka med 80 lastbilar per dygn.

Göteborg genomför nu mängder av infrastrukturprojekt och bostadsbyggen. Det innebär att mängder av sten- och lermassor måste transporteras bort. Företaget Massoptimering Väst AB har sökt tillstånd för att anlägga en deponi för alla dessa schaktmassor i Vråssered mellan Olofstorp och Lerum.

Tre miljoner ton

Det rör sig om tre miljoner ton schaktmassor under 20 års tid, och kan enligt lerumspolitikerna innabära 80 tunga lastbilstransporter per dygn. Dessa ska i så fall köras både genom Lerum centrum och vidare ut på den redan olycksdrabbade Olofstorpsvägen, något som politikerna menar är direkt olämpligt.

Fler olyckor

Kommunens miljöenhet bedömer att den föreslagna transportvägen innebär risk för ett ökat antal trafikolyckor.

- Olofstorpsvägen klarar inte av ett tillskott på 80 lastbilar per dygn, det skulle vara en katastrof för trafiksäkerheten. Vägsträckan saknar väggren och trafikeras av cyklister, långsamtgående fordon och barn som väntar på bussen vid vägkanten, säger politikerna i ett pressmeddelande.

Dessutom saknas en utredning om vibrationer, buller och stabilitet, och politikerna tror att det är osäkert om Häradsbron från 1958 klarar så mycket tung trafik.

Det slutliga beslutet fattas av länsstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.