Det var den 2 april ifjol som bussen körde av vägen. Foto: TT

Vill att regeringen ser över bältespåminnare på bussar

Uppdaterad
Publicerad

Bara 16 av 58 passagerare använde bälte när bussolyckan skedde i Sveg. Nu vill utredarna att regeringen ser över bältesanvändning i bussar.

– Vi ser att de som inte hade bälte blev skadade och svårare skadade i större utsträckning, säger Alexander Hurtig utredningsledare på Statens haverikommission.

Det var den 2 april ifjol som bussen körde av vägen utanför Sveg. Tre elever från Skene omkom och flera skadades allvarligt. Att så en stor andel av passagerarna som 72 procent var obältade bidrog, enligt Statens haverikommission till att konsekvenserna av olyckan blev så allvarliga.

– Vi ser ett klart samband, säger Alexander Hurtig utredningsledare på Statens haverikommision.

Bussolyckan i Härjedalen

Samtliga tre som omkom satt obältade och blev utkastade ur bussen, enligt rapporten. Av de som satt i bussen med bälte blev bara en person svårt skadad.

Föreslår bältespåminnare

Foto: SVT

I rapporten föreslås att regeringen nu utreder förutsättningarna för att införa krav på bältespåminnare i bussar. Dessutom föreslås att det förtydligas vad som innefattas i kravet i trafikförordningen att förare och annan ombordspersonal, ledsagare och ledare för en grupp ska vidta för lämpliga åtgärder för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning.

– Vi anser inte att det är tydligt med vad som avses med lämpliga åtgärder, säger Alexander Hurtig.

Varför gör ni rekommendationen?

– Vi ser att bältesanvändningen är så låg och många passagerare var under 15 år som inte använde bälte.

Totalt görs sju säkerhetsrekommendationer varav de flesta riktas till regeringen. Bland annat föreslås det att förutsättningarna för att införa ett krav på sidokrockkuddar eller krockgardiner i bussar utreds.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet