Volvo storsatsar i USA, och hävdar att de skapar tusentals jobb i landet i väst. Foto: SVT

Trots beskedet – Volvo satsar på USA: ”För fri handel”

Uppdaterad
Publicerad

Volvo kommer inom kort att öppna en fabrik i South Carolina, USA. Samtidigt meddelar amerikanska myndigheter att man undersöker möjligheten att införa biltullar. Men än vill ingen spekulera i framtiden.

USA är en viktig marknad för den svenska bilindustrin, enligt Västsvenska handelskammaren. Totalt levererar tusentals svenska företag bilkomponenter till landet, och Volvo storsatsar.

– De inleder en produktion snart med en tillverkande enhet i USA, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Fabriken började byggas i South Carolina för tre år sedan och de första bilarna förväntas rulla ut från fabriken i slutet på 2018.

Storartade bilarbetare

Volvo själva vill inte kommentera Vita husets senaste utspel om att undersöka möjligheten att införa biltullar. Volvo berättar dock att de förespråkar fri handel allmänt sett, då detta skapar jobb och ekonomisk tillväxt.

”Volvo tror på fördelarna med att investera i och bidra till sina huvudmarknader och vi investerar därför och skapar tusentals jobb i South Carolina”, säger de i en skriftlig kommentar.

Men den amerikanska presidenten verkar vara av en annan åsikt. I ett inlägg på Twitter lovade Donald Trump under onsdagen rejäla nyheter åt de ”storartade” amerikanska bilarbetarna.

”Efter många decennier med att era jobb förlorats till andra länder har ni väntat länge nog!”, skriver han.

Fokuserar på Kina

Utöver Volvo planerar den svenska biltillverkaren NEVS att så småningom lansera bilar i USA, men det ligger för långt fram i tiden för att kommentera i nuläget.

– Det kan hända mycket innan dess. Vi fokuserar i första hand på Kina och Europa, säger Fredrik Fryklund, kommunikationschef på NEVS.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer