Volvotillverkning delas med Geely

Uppdaterad
Publicerad

I ett regnigt och fuktigt Chengdu i Kina öppnade Volvo PV i dag dörrarna till sin nya bilfabrik för ett stort medieuppbåd.

I den skinande nya fabriken är cirka hundra robotar och en del personal redan på plats. I slutet av året, när man hoppas få igång produktionen, ska fabriken ha 1 100 anställda.

Volvos tillverkning i Kina kommer att ske i ett samriskbolag tillsammans med ägaren Geely.

Volvo i Kina

– Här i Kina är det krav på att alla biltillverkare bildar ett joint venture (samriskbolag) tillsammans med en lokal partner. Vi kommer att dela på vinster och kostnader. Det är ett gemensamt bolag där vi äger en andel, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo PV.

Fabriken har i uppbyggnadsfasen finansierats av Geely.

– Sedan ska det föras över i ett joint venture, säger han.

Första utanför Europa

Fabriken i Chengdu är den första Volvofabriken någonsin utanför Europa. Personalen i fabriken kommer att tjäna omkring en femtedel av vad arbetarna i de europeiska fabrikerna tjänar.

Den bilmodell som ska tillverkas vid fabriken är S60L, en förlängd version av S60. Det är möjligt att bilarna kommer att exporteras till andra delar av Asien, enligt Samuelsson.

När fabriken kommer upp i full kapacitet på 120 000 bilar tror Lars Danielson, Volvo PV:s Kinachef, att cirka 2 500 personer kommer att jobba där. En motorfabrik är redan i gång med sin produktion och nästa år planerar Volvo att öppna ytterligare en fabrik i Kina, så Lars Danielson räknar med att Volvo inom sex, sju år har omkring 6 000-7 000 anställda inom produktion i Kina. I Sverige jobbar ungefär så många i produktionen i dag, varav 3 500 på fabriken i Torslanda.

”En strategisk investering”

Volvo bygger nu upp ett ”andra hem” i Kina. Volvo PV och Geely behöver samarbeta med varandra, men Volvo ska behålla sina kärnvärden, enligt Li Shufu, ordförande för Geely. Dessutom är Volvo inriktat på premiumsegmentet, medan Geely är inriktat på massmarknaden.

– Volvo är en strategisk investering och jag tänker långsiktigt. Vi ska fortsätta att stödja förstärkningen av Volvos kärnvärden – säkerhet, hälsa, miljötänkande och funktionalitet. Väldigt lågmält, men samtidigt mycket smakfullt, säger Li Shufu vid ett pressmöte i fabriken.

Volvo undersöker möjligheter på olika utvecklingsmarknader. Enligt Håkan Samuelsson kan det eventuellt bli fråga om export av Kinatillverkade bilar till andra asiatiska länder, om den förlängda varianten av S60 faller någon annan marknad än den i Kina i smaken.

”Tigern ska släppas fri”

Volvo ska fortsätta att utveckla sina traditionella marknader, USA och Europa, men samtidigt även undersöka möjligheter på tillväxtmarknader, inklusive Kina, enligt Li Shufu.

”Tigern ska släppas fri i bergen” är den metafor som Li Shufu väljer att använda om Volvo.

– Min dröm för Volvo PV är att det ska återfå den glans det förtjänar. Det kommer jag att anstränga mig för att åstadkomma.

Om det faktum att fabriken fortfarande saknar tillverkningslicens sade han att det är oväsentligt. Geely Group kommer som ägare av Volvo Cars att definitivt få stöd för Volvos utveckling i Kina ”utan reservationer” och att det i det sammanhanget är en styrka för Volvo att vara ägt av Geely.

Li Shufu talade också länge om Volvos skandinaviska design, som har sitt ursprung i Sverige, som enligt honom är ett ”magiskt” land, fyllt av natur och skönhet.

–Volvo kommer fortsätta att ha en modern tolkning av skandinavisk design. Jag har förtroende för vårt designteam, sade han.

Samma kvalitet på tillverkningen

I fabriken har arbetet med att provbygga de nya Volvobilarna inletts. Volvos globala tillverknings- och kvalitetsstandard har varit basen för planeringen av fabriken. De bilar som byggs här ska hålla ”exakt samma kvalitet” som de bilar som byggs i Europa, enligt Volvo.

– Vi har byggt fabriken på två år, det är ganska snabbt. Nu ska vi dra i gång fabriken, säkra kvaliteten och snart börja leverera till kinesiska marknaden, säger Håkan Samuelsson till TT.

Volvos försäljning ökade med 27 procent i Kina under januari-maj jämfört med motsvarande period i fjol.

– Jag hoppas att försäljningen fortsätter att öka så här, det behövs för att fylla ut fabriken. Det är vår plan, säger Samuelsson.

Även om tillverkningen i den nya fabriken blir billigare kommer inte den Kinaanpassade bilmodellen S60L som tillverkas där säljas för ett lägre pris. Det innebär i sin tur att Volvo kommer att tjäna betydligt mer pengar på de bilar som tillverkas i Kina än på de importerade bilar som i dag säljs där.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volvo i Kina

Mer i ämnet