Att vårdköerna växt under 2020 märks hos patientnämnden. Sedan årsskiftet har 89 patienter lämnat klagomål på tillgängligheten i vården inom Region Västerbotten. Det ska jämföras med elva klagomål under motsvarande period ifjol.
Klagomålen gäller både att det är svårt nå vården och att väntetiderna är långa. 47 av klagomålen kom i januari och februari, innan coronautbrottet, konstaterar Christina Bygdén.
Tror på eftersläpning i anmälningar
Hittills i år så har 45 ärenden direkt kopplade till coronapandemin kommit in till patientnämnden. Vilket är färre än vad man trott.
– Spontant trodde vi att vi skulle vi få ännu mer än vi fått. Vi tror det kan bli en eftersläpning att det kommer fler senare, säger Helena Blom, handläggare på patientnämnden.
Patientnämnden är den instans inom vården dit patienter kan vända sig med klagomål. Klagomålen skickas vidare till klinikerna som ska svara
Hör Christine Bygdén, tillförordnad kanslichef på patientnämnden, berätta om klagomålen på vårdköerna.