Arbetsplatsolyckor med transportmedel inträffar ofta när arbetare befunnit sig i riskområdet utanför ett fordon och av olika anledningar blivit påkörd, fått last över sig eller blivit skadad på annat sätt.
– Tyvärr är det här återkommande väldigt allvarliga händelser. Det är tunga fordon med begränsad sikt vilket ställer krav på ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete för att inte ett misstag ska leda till döden, säger Gustav Sand Kanstrup, projektledare på Arbetsmiljöverket, som haft regeringens uppdrag att analysera det totala antalet arbetsrelaterade dödsolyckorna som skedde 2018 och 2019.
Jobbar utifrån en nollvision
Han konstaterar att det kan vara millimetrar som skiljer från att det ”bara” blir ett tillbud till att någon dör. Enligt statistiken är den avvikelse som var vanligast för dödsolyckor i arbete under 2020 olyckor med transportmedel.
Förra året var det 6 personer som dog inom kategorin transportmedel, året innan det var det 17 personer. Arbetsmiljöverket jobbar utifrån en nollvision mot dödsolyckor.
– Vi är precis i startgroparna för att tillsammans med arbetsmarknadens parter, entreprenörer, byggföretagen, tillverkare och fackförbund, göra en analys av allvarliga olyckor och tillbud med mobila maskiner, säger Gustav Sand Kanstrup.
Tanken med arbetet är att lära av varandra för att sedan ta fram åtgärder och insatsområden.