Björklöven före sin tid

Uppdaterad
Publicerad

Året var 1974. Björklöven använder en ny strategi för att locka supportrar till matcherna.

I en era då ideellt arbete genomsyrade idrotten så engagerade klubben en reklambyrå för att få fler att ”älska löven”.

– Kampanjen är anspråkslös, men genomtänkt, rapporterar SVTs reporter Göran Zachrisson i ett inslag från 1974.

Palmebjörk & Doktorn

En elegant broschyr, mössor och halsdukar, affischer, dekaler, tidningar och en egen sång skulle presentera Björklöven.

Och laget var före sin tid. Numera är var och varannat hockeylag en mångmiljonindustri, men redan i mitten av 70-talet hade Björklöven producerat sin första reklamfilm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Palmebjörk & Doktorn

Mer i ämnet