Det är företagen ABB och Epiroc vilka tillsammans med Boliden utvecklat det som på fackspråk kallas ”electric trolley system”. Konkret handlar det om att en batteridriven truck utrustas med en elektrifieringslösning.
– Fordonen i gruvan är stora och tunga och behöver extra energi för att ta sig de långa sträckorna uppför rampen i gruvan och det får de nu med hjälp av elektricitet via trolleylösningen, förklarar Ann-Sofie Andersson som är global marknadskommunikationschef vid Epirocs underjordsavdelning.
Enkelt uttryckt liknar systemet det med trådbussar som sitter ihop med en så kallad pantograf via elkabel.
– Det har varit spännande att i partnerskap på det här sättet kunna dra nytta av alla företagens tekniska expertkunskaper, konstaterar hon och fortsätter:
– Vi delar alla en vision om en mer hållbar verksamhet som bidrar till lägre CO2-utsläpp.
Från några meter till en kilometer
Testprojektet har också fått ekonomiskt stöd från statliga Vinnova som arbetar just med att främja och finansiera nya innovationssystem, men hur mycket vill företaget inte uppge.
Målsättningen är att det nya transportsystemet ska börja testas i slutet av år 2023.
– Tekniken har verkligen förändrats. När vi först började testa batteridrivet var kapaciteten bara några meter och nu ska vi kunna åka en hel kilometer, kommenterar Erik Fjällström som är gruvchef i Kristineberg.
Han ser helt nya möjligheter.
– Jättespännande och roligt att få komma igång med detta.