Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”På vintrarna är det ännu värre” – se när David Nyberg ska ta sig till busshållplatsen på andra sidan E12:an i Kåddis i Umeå. Foto: Mira Myllyniemi/SVT

David i Umeå måste springa mellan bilarna till skolbussen

Uppdaterad
Publicerad

David Nyberg måste springa över E12 till skolbussen i Kåddis i Umeå. Det är en 80-sträcka där många gasar på före och efter fartkamerorna. Davids mamma är kritisk till trafiksäkerheten och menar att det är riskfyllt för vem som helst, men särskilt för sonen som har autism och adhd.

– Så fort jag vinkar hejdå känner jag i hjärtat hur det dunkar och slår dubbelslag, säger hon.

När David Nyberg ska till skolan tvingas han ofta vänta flera minuter för att ta sig över E12 till busshållplatsen i morgontrafiken.

– Jag får oftast springa, säger han.

Det handlar om en 80-sträcka och enligt mamman Elin Nyberg är det många som gasar på just där sonen tar sig över vägen.

– Hastighetskamerorna är en bit bort. Och när man närmar sig dem, särskilt vintertid, så är det rödlyktor överallt. Så det är mycket troligt att trafiken går lite fortare än 80, säger Elin Nyberg.

Hon kontaktade Trafikverket om vägsträckan i december, men har ännu inte fått något svar.

Trafikverket: ”Olämplig som hållplats”

Enligt Trafikverket är hållplatsen i Kåddis en parkeringsficka som Länstrafiken har fått tillstånd till att omvandla till en hållplats 2016.

Nu skulle de troligtvis inte bevilja tillståndet.

– I dag skulle vi nog ha sagt att den är olämplig, säger Fredrik Utterberg från Trafikverkets Norra region.

Enligt honom bedömde de till exempel nyligen att en parkeringsficka på samma sträcka, vid Brännlands Wärdshus, inte var lämplig som hållplats.

För få påstigningar

Från hållplatsen i Kåddis är det enligt Utterberg bara 2-3 påstigningar totalt per dag, antingen mot Umeå eller Vännäs. Hållplatsen har därför inte hög prioritet.

Det finns planer att bygga en säker passage över vägsträckan i grannbyn Brännland. Senare kan det också komma en planskild passage närmare Kåddis i samband med planeringen av cykelnätet mellan Klockarbäcken och Brännland.

– Men allt det här tar tid, säger Utterberg.

I dag ligger den närmaste hållplatsen med säker passage ungefär 2 kilometer från hållplatsen i Kåddis mot Klockarbäcken.

Hur ser ditt barns väg till skolan ut?

Tack för att ni delat med er av era berättelser i vår chatt.

Nu stänger vi ned för kvällen.

Isa • 2 barn, 7 och 9 år som kliver på bussen på 364:an i Fäbodåkern där det är 70 km/h och obefintlig väggren. Som tur är finns fartkameror nu, så bilisterna håller åtminstone 70km/h och inte 90 km/h som tidigare. Förvånansvärt få sänker dessutom farten då dom ser ett barn vid vägkanten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Se när David springer mellan bilarna över E12

När David Nyberg i Umeå ska till skolan på morgnarna måste han ofta vänta flera minuter för att kunna springa mellan bilarna till bussen mot Vännäs. Se när han tar sig till busshållplatsen i Kåddis.

Magnus • Vår 8-åring som går i 1:an cyklar eller går till skolan, ca 1,5 km framför allt på 30-väg men sista biten på cykelbana. Till en början följde vi alltid med, men nu fungerar det bra att han cyklar till och från skolan på egen hand då det inte är några svåra trafiksituationer längs vägen. Att han får gå eller cykla är värdefullt för inlärningen då man vaknar till bättre om man fått röra på sig.

När han blir äldre kommer det att bli längre till en högstadieskola, men fortfarande ett avstånd där vi räknar med att han kan cykla varje dag.

peter • Någon måste väl sätta livet till innan något förändras . Jag skulle vägra skicka honom till skolan !!!!

Micke • Det är skolan som är skyldiga till att se till o ordna säker väg till skolan , kollektivt eller taxi ,,, skollagen

Nina • Har man en till flera mil till skolan så behövs skolskjuts.
Att det borde vara säkra av och påstigningsplatser borde inte behöva diskuteras överhuvudtaget med omsorg om varje enskild individ. Liksom övergångsställ, sänkt hastighet och vägbulor om vägen inte är säker att passera i befintlig hastighet.

Att man ens överväger att låta barn kliva på bussen på en hundraväg utan riktiga busshållplatser och säkra vägöverfarter är sanslöst. Barn och ungdomars konsekvenstänk och riskbedömning är inte färdigutvecklat och det borde vara viktigare att ta hänsyn till det än att bussbolaget vinner några minuter här och där i tid.

Mirjam • Tycker debatten känns lite ensidig. Antingen låta barnen ta sig till och från till skolan själv (på en ibland farlig skolväg) eller skjutsa med bil. Vad hände med att följas åt till och från skolan till fots eller på cykel? Tror många vuxna är lite bekväma av sig och tar bilen till jobbet i onödan. Tycker det är viktigt att föregå med gott exempel, så vi följs åt till skolan till fots eller med cykel. Och sedan går/cyklar jag till jobbet (3 km). Viktigt att hjälpas åt att minska på trafiken vid skolan genom att bara de som absolut behöver skjutsar med bil. De flesta av sonens klasskamrater bor i närområdet och hade inte behövt åka bil till skolan. Behöver man ta bilen till jobbet går det ju att gå hem och hämta den efter att man lämnat på skolan.

Anna • Vi valde närmaste skolan, delvis för att få en så trafiksäker skolväg som möjligt och för att kunna gå/cykla till skolan. Sonen går i ettan och vi följs åt på mornarna. Cyklar när det är barmark och promenerar när det är snö eller halt. Tar oss ca 10-15 minuter enkel väg. Viktigt för oss att han ser det som självklart att röra på sig varje dag och att det är så lite trafik kring skolan som möjligt, så bil tar vi bara i undantagsfall och bara om det verkligen behövs för att hinna till en läkartid tex. Sonen skulle kunna ta sig till och från skolan själv, men vi tycker om att följa och hämta. Det finns andra värden med att ta sig tid att göra det, tex få en större inblick i hur han har det i skolan och på fritids, lära känna pedagoger och klasskompisar bättre och hjälpa honom att se till att det finns extrakläder, kläder efter väder m.m. Vi vill ju också spendera så mycket tid tillsammans som möjligt.

TRAFIKOLYCKOR LÄNGS E12 VID KÅDDIS FRÅN OCH MED 2014

Dödsolyckor: 3

Allvarliga olyckor: 1

Måttliga olyckor: 5

Lindriga olyckor: 51

Dödsolyckorna: fotgängare-motorfordon, cykel-motorfordon, avsvängande motorfordon

De allvarliga olyckorna: avsvängande motorfordon

De måttliga olyckorna: fotgängare-motorfordon, 2 st korsande motorfordon, 2 st singel motorfordon

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.