Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Mats Johansson om hur säkerheten skärpts Foto: SVT.

Efter flygolyckan i Umeå – så har säkerheten höjts i luften

Uppdaterad
Publicerad
Efter flygolyckan i Umeå förra sommaren där nio personer omkom har reglerna förtydligats och betonats.
– Det som hänt har fått oss att vara extra noggranna, säger Mats Johansson, pilot i Umeå Fallskärmsklubb.

Sommaren är högsäsong för fallskärmshoppning och den aktuella olycksdagen i juli i fjol var fallskärmsklubbens flygplan på väg upp i luften för tredje gången den dagen. Det var maximalt lastat med åtta hoppare och en pilot. Enligt Haverikommissionens statusrapport från september ifjol var planet vid olyckstillfället något baktungt.

Flyg är dyrt

– Eftersom flyg är dyrt gäller det att ta så många betalande fallskärmshoppare som möjligt. Jag tror inte man medvetet förut flög över vad det klarade men man flög nog på gränsen, något som är fullt tillåtet, säger Mats Johansson, pilot i Umeå Fallskärmsklubb.

Han är även ordförande i Umeå Flygklubb där de flesta av fallskärmspiloterna är medlemmar och rekryteras från.

Piloten är den som ansvarig för vikt och hur flygplanet lastas.

Johan Hellström är ordförande i Umeå Fallskärmsklubb:

– Jag tycker att vi hela tiden haft ett högt säkerhetstänk och efter olyckan har vi blivit bättre på att dokumentera, säger han.

Betonat reglerna

Efter olyckan har Transportstyrelsen betonat de regler som finns för flygtrafik. Och Fallskärmsförbundet har förtydligat sina regler, som förkortas SBF, ”Svenska Bestämmelser Fallskärmsverksamhet”.

– Regeländringar tar tid och ska bygga på faktaunderlag, och då slutrapporten inte kommit än finns inte förutsättningar för en regeländring nu, säger Mats Johansson.

– Men jag upplever att piloter som befälhavare har fått ett större mandat sen olyckan att säga stopp – den här vikten funkar inte. Men också en större medvetenhet om vad det innebär att vara befälhavare och ansvarig för ett flygplan.

Hör i klippet på vilket sätt säkerheten höjts sedan olyckan 14 juli 2019.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet