Efter motorhaveriet på Capella – utredningen visar en rad brister Foto: SVT

Efter motorstoppet på Capella – utredningen visar en rad brister

Uppdaterad
Publicerad
Färjerederiet behöver förbättra en rad rutiner för att förhindra en likande situation som när Holmöfärjan Capella fick motorhaveri i november förra året. Det slår Trafikverkets färjerederi fast i en utredning. De fyra passagerarna fick vinschas upp i helikopter för att föras i land. 

Det var på färjans returresa mellan Holmön och Norrfjärden utanför Umeå i november 2019 som ett larm från maskinrummet gick igång och huvudmaskinen stannade. Eftersom besättningen hörde ett missljud i samband med att motorn stannade provade de inte att starta om den.

Under en stund låg färjan och drev och fyra passagerare fick evakueras med hjälp av helikopter.

Inga fel på motorn

Trafikverkets färjerederi har utrett händelsen. Inga fel hittades på motorn, men orsaken till motorstoppet kan ha orsakats av kontrollspaken för start och stopp av huvudmaskinen. Den satt nämligen löst och kan ha vandrat över till stoppläget i det hårda vädret.

Utredningen slår fast att det saknats kompletta driftsrutiner för uppstart av färjan och besättningen hade troligen inte hade tillräckliga kunskaper kring maskinens kylning och ventilation. Larmet från maskinrummet kan ha utlösts av vattenånga.

Färjerederiet behöver nu bland annat se över instruktioner för besättningen och tydligt märka upp reglage och ventiler för att förhindra liknande händelser.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer