Hör de unga UF-företagarna om hur de fick sina affärsidéer. Till höger i bild: Pontus Ekstam från Ung företagsamhet. Foto: SVT

Fler UF-företag drivs av samhällsengagemang

Publicerad

Att fler elever än tidigare vill driva UF-företag tror Pontus Ekstam på Ung företagsamhet beror på flera saker – men samhällsengagemang är en viktig faktor.

– Generellt bryr sig 00-talisterna om samhället och vill jobba med sådant som är hållbart. Många UF-företagare ser något i samhället som är fel och vill ändra det genom en affärsidé, säger Ekstam och ger miljö och jämställdhet som exempel på områden där UF-företag drivits.

En annan sak som bidrar till fler företag tror han är läroplanen som kom 2011.

”Handlar inte bara om ekonomi”

– Då skrevs entreprenörskap in tydligt i läroplanen, det handlar inte bara om ekonomi, utan också att utveckla företagsamma förmågor, säger Pontus Ekstam.

Ungefär 80 procent av UF-företagen handlar om att ta fram en produkt och sälja en vara, men resten är baserade på kunskap.

– Många har utvecklat att sälja it-tjänster till äldre, eller extratjänster inom vården, säger Ekstam.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer