Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Frida Stighälls tre bästa tips för de som vill starta ett UF-företag Foto: Julia Hedlund, SVT

Rekordmånga gymnasieelever driver företag

Uppdaterad
Publicerad

Andelen gymnasielever som väljer att testa Ung företagsamhet, UF-företag, fortsätter att öka i hela landet. Flest kommer från högskoleförberedande program och färre från de yrkesförberedande.

– Även om man inte vill jobba med företagande i framtiden så är det otroligt lärorikt att testa på, säger Frida Stighäll, regionchef Ung företagsamhet.

Över 31 500 elever driver UF-företag under 2018/2019, vilket är en ökning med över 1 700 elever jämfört med förra året, det visar siffror från organisationen Ung företagsamhet. Frida Stighäll, regionchef Ung företagsamhet, tror att alla förebilder som finns ligger bakom ökningen.

– Förebilderna visar att företagande är möjligt. Sen är det en grym förmån att de får en chans att lära sig driva företag på skoltid. Och det är magiskt att se när elever hittar något de brinner för och får mer självförtroende, säger hon.

”Trend att elever vill göra gott”

Stighäll nämner ”Locker room talk” som en av förebilderna. De startade som ett UF-företag, men växte senare till att bli rikstäckande. Deras koncept är att jobba med jämställdhet och schyssta attityder i omklädningsrummen.

Personer som drivit ett UF-företag under gymnasietiden har i snitt lägre arbetslöshet, tjänar mer och är mer benägna att starta företag än andra, enligt forskning som Ung företagsamhet redovisar.

Men hur ska man komma ifrån att elever köper billiga produkter från Kina och säljer vidare?

– Där jobbar vi aktivt för att inspirera elever att tänka hållbart hela vägen. En trend vi ser är att elever vill göra gott, inte bara tjäna pengar, avslutar Frida Stighäll.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer