Ska vi klara av att förändra vårt beteende måste vi göra frågan lika aktuell som transportfrågan tror forskaren Annika Nordlund, docent i psykologi vid Umeå universitet.
Hon forskar bland annat kring vilka psykologiska faktorer som påverkar olika typer av miljörelaterat beteende. Men också hur olika åtgärder för att förändra beteende uppfattas och får genomslag hos oss.
Lätt och smidigt
Under pandemin, och särskilt nu kring jul, konsumerar vi mer och framförallt via e-handel. Hon menar att det helt enkelt blivit för lätt och smidigt för oss att e-handla.
– Vi lever i tider med klimatförändringar som är ganska akuta. Då behöver vi nog förstå att det inte bara är transporter och flyg som påverkar klimatet, utan även hur och vad vi konsumerar, säger Annika Nordlund.
Aktualisera problemet
Hon tror att en del av lösningen skulle kunna vara att aktualisera problemet.
– Att få människor att känna att jag är en del av problemet, precis som vi gjort med transporter. Kör jag mycket bil så förstår jag att jag bidrar till klimatförändringarna. Vi behöver få samma typ av känsla när det gäller konsumtion.
För att nå dit krävs information, att utmaningen diskuteras i skolorna, i medierna och den blir ett naturligt samtalsämne på arbetsplatserna, tror Annika Nordlund.
– Vi har under många årtionden skapat ett samhälle som ska vara så enkelt, smidigt och effektivt som möjligt. Och med det kommer en baksida. Att det kan vara för enkelt att bara fortsätta på ett spår som inte är bra.