Att börja frakta hus på tåg i stället för med lastbil, vilket varit den vanligaste metoden, väntas inte ge några ekonomiska vinster, snarare blir det en utmaning att nå status quo. Företaget Maxmoduler i Lycksele hoppas kunna minska sin påverkan på miljön genom tilltaget.
– Ja, jag tycker att vi har ett ansvar allihop för att påverka så lite som möjligt, säger företagets vd, Christer Hedlund.
Snubblade över gammal tågräls
Det började med att Christer Hedlund snubblade över en gammal järnväg som fanns i fabriken. Han undrade varför det fanns en räls på området som inte användes. När han började fråga runt fick han höra att det var meningslöst att fundera på att börja använda den.
– Jag fick höra att det var omöjligt att få saker på järnvägen.
Han bestämde sig ändå att fortsätta forska om det gick att använda rälsen för frakt. Efter många efterforskningar har företaget nu börjat testa att skicka modulhus till kunder i hela Sverige, via järnväg.
Han hoppas att det till slut ska bli samma kostnad som lastbilsfrakterna har haft – då är det en lyckad satsning, menar Hedlund. Då skulle det kunna ge ringar på vattnet och andra företag skulle kunna få hjälp att dra nytta av tågrälsen.