Foto: Pressbild/SVT

Här mår lärarna bättre – med hjälp av klassmentorer

Publicerad

För ungefär ett år sedan infördes ett försök med klassmentorer på Norrängsskolan i Lycksele.

Redan nu har satsningen gett resultat och lärarnas arbetsmiljö har förbättrats – detta visar en rapport från Umeå universitet.

– Lärarna känner att de får vara lärare. De har mer resurser och mindre krav, säger Maria Nordin, docent vid Institutionen för psykologi, Umeå universitet.

I Lycksele på Norrängsskolan i Lycksele har 12 klassmentorer anställts för att underlätta för lärarna. Projektet ska pågå i tre år och forskare vid Umeå universitet har följt projektet. De har gjort enkäter och intervjuer med lärarna och jämfört med en annan skola.

Resultatet visar att lärarna redan mår bättre av att få avlastning.

– Lärare känner att de är mer produktiva att de får vara lärare. Lärarna känner nu att de kan vara sjuka utan att ha dåligt samvete. De har lägre arbetsbelastning och är mindre stressade, säger Maria Nordin.

Satsningen har enligt Maria Nordin inte lett till ökade kostnader utan Lycksele kommun har använt sig av befintliga resurser som man omfördelat.

– Man ska inte tro att det är en dans på rosor men lärarna tycker att de har blivit avlastade och tycker att arbetsmiljön har blivit bättre, säger Maria Nordin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.