Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag såg bara fördelar med att komma tillbaka” – hör elever och rektorn på Dragonskolan om att frånvaron ökat efter pandemin. Foto: Mikael Assmundsson/SVT

Högre frånvaro på gymnasiet i Umeå och Skellefteå efter att distansplugg slopats

Publicerad

Färre elever valde att hoppa av nationella gymnasieprogram under pandemin, visar siffror från Skolverket.

Men efter att distansstudierna upphört har flera gymnasieskolor märkt att fler än normalt har svårt att ta sig tillbaka till skolan.

– Det vi har sett är att många elever tyckt att det har varit skönt med distansundervisning. Andra har lidit och saknat det sociala. Nu är det inte distans alls och det har blivit en tröskel för vissa att komma tillbaka, säger Åza Hortell vid utbildningskontoret på Umeå kommun.

Under vårterminen, fram till maj, har 53 ungdomar skrivna i Umeå kommun hoppat av gymnasiestudierna. På Dragonskolan, ett av Sveriges största gymnasium, har frånvaron ökat med omkring 5-8 procent.

Samma frånvarotrend syns i Skellefteå.

– Vi har väldigt få avhopp, men fler elever med hög frånvaro. Vissa dagar i januari-februari var en tredjedel av eleverna frånvarande, säger Erik Burstrand, avdelningschef för gymnasiet i Skellefteå kommun.

Blivit normalt att plugga hemifrån

En förklaring är att elever fram till april i år rekommenderats att stanna hemma vid symptom på covid-19. Men det finns också elever som blivit vana att sitta hemma, eller snarare ovana att gå till en byggnad full av folk, menar flera som SVT pratat med.

– Det blev normalitet under pandemin att inte vara i skolan, säger Erik Burstrand.

Inte alla skolor märker trenden

På Liljaskolan i Vännäs har man inte märkt samma trend, inte heller i Lycksele.

– Det är inget vi uppmärksammat. Många är väldigt glada att få vara tillbaka i skolan, säger skolchef Ellinor Häreskog.

”Jag såg bara fördelar med att komma tillbaka” – häng med in på Dragonskolan i Umeå i klippet.

Skolinspektionen har granskat vilka effekter fjärr- och distansundervisning har haft på elevers lärande och mående under covid-19-pandemin.

Sammanfattningsvis har de kommit fram till att:

• Elevers förutsättningar att nå målen har försämrats till följd av fjärr- och distansundervisning

• Elevernas hälsa har påverkats negativt av situationen med fjärr- och distansundervisning

Rapporten publicerades i december 2021 och finns i sin helhet på Skolinspektionens sajt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer