Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör gymnasieeleverna berätta om hur de påverkats av distansundervisningen. Foto: SVT

Svenska gymnasieelever vittnar: Vi lär oss mindre nu

Uppdaterad
Publicerad

Svårigheter att hänga med, problem med att fokusera och mindre hjälp av läraren. Det är några av de utmaningar som svenska gymnasieelever ser med distansundervisningen. Över hälften av de 105 elever som svarat på SVT:s enkät uppger att de lärt sig mindre under pandemiåret som gått.

De svenska gymnasieeleverna är inne på sin tredje termin med en pandemi som förändrar förutsättningarna för deras skolgång. Skolverket har ännu ingen klar bild över vilka effekter distansundervisningen har på elevernas lärande. Men SVT:s enkät som besvarats av 105 gymnasieelever runt om i Sverige visar att eleverna själva anser att kunskapstapp är en följd av distansundervisningen.

55 personer svarar att de lärt sig mindre under året som gått, 41 säger att de lärt sig ungefär lika mycket och nio uppger att de lärt sig mer.

– Man har inte lika bra kontakt med lärarna. Man kan inte heller få samma hjälp av kompisarna, säger Suha Abbood, 19, elev på teknikprogrammet vid Ulvigymnasiet i Köping.

Matten särskilt svår

Flera elever lyfter att det krävs mer eget ansvar för att lära sig och särskilt matematiken är svår att hänga med i på digitala lektioner. Samtidigt uppger några elever att de har tillräcklig självdisciplin och har lärt sig nya sätt att studera på.

– Matte är ett ämne som många behöver hjälp med av läraren och då får man ofta vänta på hjälp. Då blir det kanske att man inte jobbar under den tiden man ska vänta och lär sig mindre, säger Elsa Eliasson, 16, som går handels- och administrationsprogrammet på Mönsterås gymnaisium.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I klippet ger tre gymnasieelever sin bild. Matteläraren My Buskqvist (på bilden) och en forskare förklarar också vad som kan bidra till att just matematik blir svårt på distans. Foto: privat

Missar praktiska moment

Bland elever på yrkesprogram finns en oro över att de går miste om viktiga praktiska moment som de behöver för betygen och för arbetslivet.

– Jag tror att det kommer påverka betygen ganska mycket eftersom vi inte kan visa vad vi kan eller utföra uppgifterna, säger Rebecca Engblom, fordonselev på Björknäsgymnasiet i Boden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör eleverna Rebecca Engblom och Cornelia Hansson, Björknäsgymnasiet i Boden, om oron över framtiden på grund av distansstudier. Foto: Erica Larsson/SVT

Oro för betyg

Var tredje elev som SVT har pratat med tror att de kommer att få sänkta betyg. En klar majoritet, 69 elever, tror dock att betygen kommer att vara som de brukar och enbart ett fåtal elever tror att de kommer att höja sina betyg.

– Jag är väldigt orolig över mina betyg på grund av detta, jag funderar på att göra högskoleprovet, säger Ronald Richard, 20, som går på St:a Ragnhildgymnasiet i Södertälje.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

105 elever om pandemin

Mer i ämnet