Foto: TT

Så ser våra plastpåsevanor ut efter nya direktiven

Publicerad

Under en månad har butiker tvingats informera kunder om plastpåsarnas negativa effekter, men ännu kan Svensk handel inte se några stora beteendeförändringar i hur vi använder plastpåsar efter de nya EU-direktiven.

Från och med den 1 juni måste handlare informera om hur miljöfarliga plastkassar är. Det är nya EU-direktiv som ska få konsumenter att tänka till kring användandet av plast. I praktiken har det här inneburit att flera butiker börjat ta betalt för plastkassar som tidigare varit gratis, eller att butiksbiträdet helt enkelt frågar om kunden verkligen behöver en plastpåse. De flesta butiker har löst det genom att sätta upp informationsskyltar vid kassan.

Andra miljöbovar diskuteras

Branschorganisationen Svensk handel började redan i våras informera butikerna om de nya reglerna och vad de innebär. Bland annat tillhandahåller man skyltar som butikerna kan sätta upp, men många kunder vill diskutera om det verkligen är plastpåsarna som är den stora miljöboven i samhället.

– Jag har fått höra reaktioner som att alla bärkassar har miljöpåverkan och att till exempel textilkassar kan behöva användas flera hundra gånger för att de ska ha mindre klimatpåverkan än andra kassar, säger Ann Christiansson, näringspolitisk expert vid Svensk handel.

”Kunderna ska vänja sig”

I stort sett beskriver hon ändå reaktionerna från både handel och kunder som positiv:

– Kunder vill vara med och bidra genom att minska plastanvändningen, men det handlar givetvis om en övergångsfas då kunderna ska vänja sig vid att ta med sig egna bärkassar.

LÄS MER: Plastpåsen – vad ska vi använda istället?

För tidigt att utröna effekt

Det har gått en månad sedan de nya reglerna om plastkassar infördes och enligt Ann Christiansson är det för tidigt att utvärdera hur regeländringen har påverkat handeln och kunderna:

– Dagligvaruhandeln har jobbat jättelänge med sina plastpåsar, både med hållfasthet och miljöpåverkan. Nu har även de stora klädkedjorna hoppat på, men vilken effekt informationsskyldigheten har är för tidigt att säga, säger Ann Christiansson.

Även till exempel restauranger som erbjuder hämtmat har skyldighet att informera kunderna om plastpåsarnas miljöpåverkan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.