Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Skoter är viktigt för mig” – följ med Irma Åkerblom på skoterutflykt och hör henne berätta om vilken roll skotern spelar i hennes liv i Storuman. Foto: Patrik Samuelsson/SVT

Inlandsborna i Västerbottens län blir allt färre – men skotrarna allt fler

Uppdaterad
Publicerad

På tolv år har åtta av inlandskommunerna i Västerbottens län tappat nästan 3 000 invånare – men skotrarna i trafik har blivit mer än 3 000 fler, visar statistik som SVT Nyheter sammanställt.

– För många är det en livsstil, säger Irma Åkerblom, 19, som bor i Storuman och älskar skoterlivet.

Inlandsborna i Västerbottens län blir allt mer skotertokiga. Så snart vintersnön lagt sig tillräckligt djup börjar skotersäsongen, och den tar inte slut förrän all snö är borta, för 19-åriga Irma Åkerblom i Storuman.

–  Jag har vuxit upp med skoter, och det är väldigt viktigt för mig, säger hon.

Unga i Norrlands glesbygd

Trots att inlandborna sakta blir färre och färre, är det fler och fler som -  liksom Irma Åkerblom – tycks gilla skoterlivet i Västerbottens läns inland.

Kraftig ökning av skotrar

Sedan år 2010 har antalet skotrar i trafik i åtta inlandskommuner ökat med 3 439 stycken. Detta samtidigt som befolkningen i de kommunerna minskat med 2 868 personer. Antalet skotrar i trafik per inlandsbo har alltså ökat kraftigt de senaste tolv åren.

Författaren och debattören Arne Müller har skrivit böcker både om glesbygdsproblematik och miljöaspekter av olika fordon:

– Det går att förstå att skotern är viktig för många människor som bor i inlandet och fjällvärlden. Men det snabbt ökande antalet skotrar är ett problem för klimatomställningen. Skillnaderna i utsläpp är stora mellan olika slags skotrar, så en hel del skulle vara vunnet genom styrmedel som gjorde att skotrar med starka motorer och stora utsläpp blev dyrare.

Samsas för miljön

Han har också ett förslag som skulle öka tillgången till skotrar för ännu fler inlandsbor – och samtidigt spara miljön.

– Med tanke på att skotrarna i allmänhet inte är igång så många timmar per säsong skulle kanske också skoterpooler, där man samsas om ett antal skotrar, vara både resursbesparande och bra för plånboken, säger han.

I klippet: Följ med Irma Åkerblom på skotertur och se varför hon älskar skoterlivet.

Skotertäthet 2010 och 2022 (Skotrar i trafik per person)

Norsjö

2010: 0,20

2022: 0,29

Malå

2010: 0,26

2022: 0,37

Storuman

2010: 0,49

2022: 0,62

Sorsele

2010: 0,40

2022: 0:56

Dorotea

2010: 0,31

2022: 0,44

Vilhelmina

2010: 0,33

2022: 0,47

Åsele

2010: 0,22

2022: 0,32

Lycksele

2010: 0,20

2022: 0,29

Källa: SCB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Unga i Norrlands glesbygd

Mer i ämnet