Ja till ny färja

Uppdaterad
Publicerad

I dag sa de finländska politikerna formellt ja till en ny färja mellan Umeå och Vasa. Beskedet kom i sista stund.

Det finanspolitiska ministerutskottet hade möte under tisdagen och behandlade frågan om Kvarkenprojektet. Efter en tid av osäkerhet kring om den finländska regeringen skulle stötta projektet så står det nu klart att man kommer att skicka in en ansökan till EU om bidrag.

– I projektet kombineras innovationer och en miljövänlig teknik som gynnar kunderna och näringslivet. Jag är glad att projektet framskrider genom samarbetet mellan staten, Vasa stad och aktörer i området. De regionala aktörernas aktivitet kommer att behövas också efter det att färjan är färdig, konstaterar Finlands kommunikationsminister Anne Berner i ett pressutskick.

Kvarkentrafiken

Drog ut på tiden

Ärendet togs upp till beslut i Finland i sista stund. Beslutet fattades samma dag och i samma timme som projektet senast var tvunget att finnas med i ansökan till EU för att eventuellt få de EU-pengar som projektet söker. Totalt för projektet Midway Alignment söker man nu sammanlagt 20 miljoner euro i CEF-stöd.

– Det har varit motstånd både från den svenska och finska sidan, men vi har rett ut begreppena och också fått dem till att fatta väldigt kloka beslut, vilket jag är väldigt nöjd över, säger Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S).

En miljardsatsning

Den nya färjan har sagts kunna skapa 50 000 nya arbetstillfällen i Kvarkenregionen. Sedan tidigare har den svenska regeringen sagt ja till satsningen. Nu är det upp till EU att besluta om stöd till den nya färjan, som beräknas kosta över en miljard kronor.

De totala kostnaderna för hela projektet är 191,5 miljoner euro, varav finska staten förbinder sig att finansiera högst 25 miljoner euro.

När kan man åka med den nya färjan?

– Det är svårt. Det tar några år att bygga en färja, men efter 2021, 2022 någon gång kanske vi kan ha en fära, säger Hans Lindberg (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kvarkentrafiken

Mer i ämnet