Under måndagen presenterade den nya nationella planen för transportinfrastrukturen i Sverige. Totalt fördelas 881 miljarder kronor och planen sträcker sig fram till 2033.
Jämfört med Trafikverkets förslag som presenterades i vintras så skjuter regeringen till ytterligare pengar för bland annat utbyggnad av Norrbotniabanan, delen Dåva–Skellefteå, och åtgärder på Luleå C.
Fullfinansierad
En särskild satsning görs även på E4, förbifart Skellefteå. Regionrådet Rickard Carstedt (S) menar att det är viktigt att omledningen av E4 och Norrbotniabanan följs åt.
– Norrbotninabanan går från sju till 15 miljarder, den är nu fullfinansierad mellan Umeå och Skellefteå. Viktigt att vi får finansiering för att genomföra båda projekten samtidigt, säger han.
Vill avvakta
Från trafikverkets sida vill man idag avvakta med att kommentera regeringens ändringar jämfört med planförslaget som myndigheten lade fram i slutet av november.
– Det är positivt att regeringen uttrycker att man satsar på de norra delarna. Måste ta emot planen innan vi kan uttala oss ordentligt, säger Helena Eriksson, regional direktör vid Trafikverket.
I planen ingår också förstärkning av Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen och mellan Svappavaara och Kiruna för att möjliggöra tyngre tåg. En satsning görs också på stambanan genom övre Norrland, skriver Infrastrukturdepartementet i ett pressutskick.