Det är första gången som Maria Miesenberger, 44 år, visar så många av sina verk på samma ställe. Hela bildmuseet är fyllt av hennes verk från tidigt 90-tal och framåt.
Privat och personligt
Mest känd är Maria Miesenberger för sitt fotoprojektet Sverige/Scheweden, som hon arbetat med i 17 år. Bilderna är ursprungligen tagna av hennes pappa i Sverige och Österrike. Sedan har hon bearbetat bilderna, genom att bland annat svärta figurerna på de flesta av bilderna.
? Jag har utgått ifrån något som är privat och personligt som det egna familjealbumet är för att berätta en berättelse som är mer allmän och som gäller alla, oavsett ålder och bakgrund. De handlar om relationerna inom familjen, säger Miesenberger.
Många av bilderna visas nu för första gången och förberedelserna har tagit omkring ett år.
? Så den här utställningen känns ny för mig, säger hon.
Kurragömma och kullerbyttor
Fotografierna upptar en av bildmuseets stora hallar. I den andra finns en annan mer lekfull sida av Maria Miesenberger. Här finns hennes bonader gjorda av skursvampar och vackra små textila skapelser gjorda av strumpbyxor.
Men även här är barnet i fokus. 13-åriga statyer leker kurragömma i lokalen och på en matta slås den perfekta kullerbyttan av sydda barnfigurer utan huvud, händer och fötter.
? Det var min mamma som lärde mig sy. Om jag i Sverige/Scheweden-projektet utgick från min pappas bild av min familj så har jag här, när jag gjort textila objekt utgått från de mönster som mamma sydde våra kläder av när jag var barn.
Utställningen pågår i bildmuseet fram till 17 januari 2010.
Stina Klüft