Kritik mot dyra dödsannonser

Uppdaterad
Publicerad

Västerbottens-Kuriren utnyttjar de dödas anhöriga. Det tycker Peter Björkman som blev förvånad över prislappen på sin mammas dödsannons.

Det är gratis att födas och dyrt att dö – i alla fall i tidningsvärlden. Peter Björkman var nyligen på en begravningsbyrå och fick hjälp att utforma en dödsannons till sin avlidna mamma.

När han fick se vad VK ville ha för annonsen blev han illa berörd.

– De ville ha nästan fyra tusen kronor, jag tycker det är oskäligt dyrt, säger Peter Björkman

Etik och moral

Men för Peter handlar det inte om pengarna i första hand. Det handlar om etik och moral. En bröllopsannons – som är större med färgbild – kostar 1 108 kronor, alltså en knapp tredjedel så mycket. Och alla som vill skylta med sina bebisar annonserar gratis.

Västerbottens-Kurirens vd Erik Orring vill inte kommentera annnonspriserna i media. Han säger att priserna är en sak mellan tidnigen och annonsköparna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.