Varken Vindeln eller Robertsfors svarade på den enkla frågan. Foto: SVT

Lagbrott när kommuner inte svarar

Uppdaterad
Publicerad

Nästan en tiondel av Sveriges kommuner svarar inte på en enkel fråga i Plus granskning. Bland dem finns Vindeln och Robertsfors.

Som medborgare har du rätt enligt lag att ställa frågor till myndigheter och kommuner, och att få svar inom rimlig tid. Det kallas serviceskyldighet, och enklare frågor ska inte ta mer än några dar att få besvarade.

För att pröva det här skickar Plus ett mejl till Sveriges alla 290 kommuner med en enkel fråga: Hur lång är handläggningstiden när man söker bygglov och vad kostar det?

Från snabbt svar till inget alls

Redan inom ett dygn har vi svar från 211 kommuner, och inom en vecka från ytterligare 49 stycken. Det är allt från kortfattade ”det beror på” till långa utläggningar med prisexempel.

Efter en vecka har fyra till besvarat mejlet, men när vi efter tre veckor summerar granskningen saknar vi livstecken från hela 26 kommuner. Det är alltså närmare en tiondel av kommunerna i landet som inte bemödat sig om att svara alls.

Bland dem finns både Vindeln och Robertsfors.

– Det är så överbedrövligt att det är sorgligt. Den här frågan var ju ohyggligt simpel, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Inte okej

Det finns inga sanktioner att tillämpa mot kommuner som inte sköter sin serviceskyldighet förklarar Olle Lundin, men menar att till exempel Justitieombudsmannen (JO) skulle reagera på ett sådant här ärende. 

– Man måste komma ihåg att myndigheterna är till för medborgarna. Det är inte så att vi besvärar när vi ställer frågor, utan vi vill bara få tillbaka lite av våra skattepengar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.