– Jag var tvungen att ta emot mig för att inte hamna under bussen. Chauffören bara gapade, skrek och stannade inte för att kolla hur det gick för mig. Nu går jag i gips.
Lars Strömberg var på väg hem efter att ha varit på macken och köpt snus. Han korsade gatan vid ett övergångsställe och såg bussen på långt håll.
Eftersom det är en väg med 40 kilometer i timmen som fartgräns trodde han sig hinna över till andra sidan i lugn och ro, men bussen kom ikapp honom mycket snabbare än så.
– Det var mycket nära att jag kom under bussen. Jag hade tur ändå att det bara blev en fraktur, säger Lars Strömberg.
Polisanmälde
Polisanmälan gjordes men de lämnade besked några dagar senare att de inte har resurser att utreda olyckan trots att Lars visste både klockslag och färg på ultrabussen.
Nu har han kontaktat Transdev som sen i somras sköter stadsbusstrafiken i Umeå.
SVT Nyheter Västerbotten har begärt ut avvikelserapporten sedan företaget tog över och den vittnar om att Lars är långt ifrån ensam om att skada sig vid bussarnas framfart.
Läs om incidenterna i listan nedan.
Beklagar händelsen
Lars-Åke Wågström som är affärschef på Transdev, som kör stadstrafiken i Umeå, beklagar det Lars Strömberg råkat ut för. Men han tycker inte generellt att chaufförerna kör varken för fort eller för vårdslöst.
– Våra förare anpassar hastigheten efter vägunderlag och hastighetsbegränsningar, säger Lars-Åke Wågström, till SVT.
Företaget ska nu samla in information runt olyckan och ha en dialog med Lars Strömberg. Men Lars-Åke Wågström tycker inte att 13 incidenter sedan i somras är anmärkningsvärt.
– Med tanke på att vi kör 1 000 turer om dagen, så är det kanske inte extremt, men varje inträffade incident är en för mycket, målet är noll, säger Lars-Åke Wågström på Transdev.