Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hur funkar det virtuella träningsupplägget – och hur ska man hitta peppen? Hör löptränaren Liselott Jezek berätta i klippet. Foto: Josefin Holgersson/SVT

Reflexlöpning och virtuell träning – löptränarens tips inför coronavintern

Publicerad

I pandemitider väljer många att flytta sin träning utomhus. Men vad ska man träna och hur behåller man motivationen? Liselott Jezek, löptränare i Umeå, vill peppa folk att hålla med på med reflexlöpning – och att vara med på hennes virtuella träningspass.

Med de nya restriktionerna har många föreningar tvingats ställa in sin inomhusträning och Folkhälsomyndigheten avråder från vistelse i badhus och gym. Det tillsammans med en mörk och kall årstid gör att många inte på samma sätt håller kvar vid sina träningsvanor.

När inomhusträningen för löparna i  IFK Umeås löpargrupp ställdes in har klubben istället tränat i mindre grupper utomhus. I veckan genomfördes ett pass på en reflexbana i en skog i Umeå.

Men löptränaren Liselott Jezek i Umeå springer inte bara i skogen med pannlampa efter reflexslingor, hon vill också peppa andra att hänga på.

Öppet för alla

Från att tidigare ha tränat i grupp så ska nu alla som vill kunna vara med. Det öppnar också upp för nya motionärer som saknar sin träningsvardag.

– Man måste inte vara med i någon klubb för att delta när vi nu gör ett mer virituellt upplägg när vi inte kan ses i grupp. Men det är viktigt med peppen för att vi ska orka fortsätta.

Liselott Jezek tipsar också om en rad reflexbanor som med pannlampa går att nyttja för att finna pepp i mörkret.

– Finns det ingen bana kan man sätta upp en själv.

Hör Liselott Jezek henne bästa tips för att hålla igång under coronavintern i videon.

SVT rapporterade · Har du förändrat din träning på grund av pandemin?

Tack för att ni har kommenterat och kommit med tips! Nu stänger vi chatten för den här gången.

SVT · Linnea Ehlin

Jag tävlar i olympisk tyngdlyftning men har skivstång hemma och högt i tak så jag kan träna hemma, dock kan jag förstås inte släppa stången i golvet efter lyften så jag får träna på lägre vikter och fila på tekniken.

Daniel

Jag har en ledsjukdom och har genomgått flera operationer, men lever också med kronisk svår smärta i fötter och knän. Är det något jag önskar ska ta slut på riktigt så är det den hysteriska träningshetsen. Träning hjälper inte mot en obotlig progressiv ledsjukdom, men omtanke och empati kan göra att jag för stunden härdar ut. Jag är ute och går med min käpp som stöd, men jag möts av så mycket elakhet och diskriminering att jag snart slutar att gå ut. Jag är inte fullastad med Covid-19smitta pga att jag har nedsatt rörelseförmåga, men så tycks det stora flertalet tro ute i samhället. Jag får inte boka tid till frisör eller tandhygienist, jag får inte röra mig fritt i en butik t ex för att handla mat, innan någon är framme och säger att ” du som är handikappad ska väl inte vara ute”. Låt mig vara, bara låt mig vara. Och alla ni som tror att en ledsjukdom går att träna bort - skäms ögonen ur er och håll mun.

AnnMarie

Perfekt läge att etablera allmänt aktiv livsstil! Dubba skor & cykel. Prova löpning med pannlampa i skogen eller utegym där det finns. Använd lekparker som utegym. Det finns redskap överallt om vi öppnar ögonen, 20min styrka 2ggr/v är WHO rekommendationer. Lek med barnen och vi får lära oss massor av fysiska rörelser. Hemmaträning blir lätt med kroppsvikt & fantasi. I Västerbottens inland går det att åka skridskor och längdskidor där snö finns!

Allmänt aktiv livsstil

Jag lider av övervikt och har gått på gym i åratal utan att gå ner i vikt. När corona slog till började först med promenader och senare löpning. Sedan i somras har jag gått ner 10 kg, på hela året vet jag inte. Men det är kul och jag kommer fortsätta att springa när krisen är slut.

Anonym

Jag har skurit ner på gymbesöken och försöker träna ute istället, men det är inte samma sak. Jag saknar gymmet och de få gånger jag varit där sedan de strängare restriktionerna har folk hållit avstånd till skillnad mot hur det ser ut i matbutikerna.

Anonym

Jag har tränat mestadels kondition utomhus i form av löpning och rullskidor sedan pandemins början. Frågan är hur mycket folk det kommer bli på Nydala konstsnöspår när Umeås skidåkare kommer samlas på det enda öppna spåret med en slinga på just över en kilometer innan det kommer natursnö på övriga spår? Går det att åka coronasäkert?

Kalle

Går på gym som vanligt. De få som är där håller avstånd och torkar av allt. Alla verkar vara smarta nog att hålla sig borta vid minsta symptom. Känner mig BETYDLIGT mycket säkrare på gymmet än då jag går och handlar i matbutik.

D.E

Sofias hemmagympa varje dag och sedan en promenad på det. Helger promenad och ibland gympa via svtplay

Lillis

Jag har börjat ta trapphuset uppför, ibland flera ggr. Jag tar promenader. Tar också lite tips från Sofias gympa via svt play.

Regina

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronaviruset i Västerbotten

Mer i ämnet