Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör intervjun med Mikael vars mamma lurades på över 130 000 kronor Foto: TT/SVT

Mikaels mamma lurades på 134 000 kronor – banken vägrar ersätta

Publicerad

Bedragare lurade Mikael Kyrks 77-åriga mamma på 134 500 kronor. Men Nordea kommer inte att ersätta förlusten.
– Hon har haft svårt att sova, det här är pengar hon skulle dryga ut pensionen med, säger Mikael.

Just nu sker en våg av bankbedrägerier. Bedragarna ringer upp till folk och påstår att lån har tagits ut, men när de ska kontakta banken så är det en till bedragare som svarar. En av de som drabbats är Mikael Kyrks 77-åriga mamma.

Hon fick ett samtal från någon som låtsades ringa från Svea ekonomi som påstod att hon hade tagit ett lån. När hon sa att hon inte hade det så erbjöd sig personen att hjälpa henne kontakta Nordea för att lösa situationen.

Det hon inte visste var att även samtalet med Nordea var med en bedragare som i slutändan kom över 134 500 kronor efter att hon loggat in med bank-id.

– Det har varit jättejobbigt för henne, säger Mikael.

Banken skyller på ”klandervärt” beteende

Mikael och hans mamma anmälde bedrägeriet direkt men fick snabbt svar av banken att de inte tänkte betala tillbaka eftersom hon agerat ”klandervärt”, med andra ord, att hon får skylla sig själv.

– Jag tror att ganska många skulle gjort precis likadant. Det skulle kännas väldigt obehagligt om någon skulle plocka ut ett lån på en själv, då är det svårt att tänka igenom ordentligt, säger Mikael.

Han fortsätter:

– Hon får jättesvårt att lita på den här nya tekniken och förstå vad som händer i samhället runt omkring, jag skulle tro att man i det här läget tappar förtroendet för allt.

Mikael och hans mamma har polisanmält bedrägeriet och också gått vidare med ärendet till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Nordea ser allvarligt på bedrägerierna

Nordea säger till SVT i ett mejl att de ser allvarligt på att bankkunder och banken råkar ut för den här typen av bedrägerier och att de arbetar aktivt för att motverka att det händer.

De vill inte uttala sig inte om det här specifika fallet men säger att alla de kunder som får avslag hos Nordea hänvisas till ARN och att de följer ARN:s rekommendationer.

I klippet kan du se vad Mikael Kyrk, vars mamma drabbades, har att säga till bedragarna.

Nordeas råd för att undvika ID-stöld

Visa
  • Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter
  • Använd aldrig bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig
  • Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst för att kontrollringa
  • Om du drabbas – polisanmäl alltid! Anmäl både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer