– En suverän idé. Den tar vi med oss, säger Helena Renström, marknadschef i grannkommunen Skellefteå, som står värd för SM-veckan 2018.
Delegater från Skellefteå besöker SM-veckan i Piteå för att inhämta erfarenheter. Även SM-staden 2017 – Söderhamn – finns på plats i Piteå med banchef och projektledare.
Kräver färre funktionärer
Mössan som entrebiljett till alla SM-tävlingar i Piteå innebär flera fördelar. Förutom att den skapar stämning krävs färre funktionärer i insläppen. ”Biljetten” syns på långt håll.
Mössan ger också fina pengar tillbaka till de arrangerande föreningarna, 200 kronor per försåld mössa.
– Eftersom det såldes 8 000 mössor i förköp, hade föreningarna 1,6 miljoner kronor att fördela redan innan SM-veckan. En trygghet ifall kylan blivit för sträng, säger Per Lenndin, projektledare för SM-veckan i Piteå.
Nu blir idrottsföreningarnas netto av mössorna betydligt större än så, efter SM-veckan gynnats av fint vinterväder och stor publik.