• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Renskötaren Thomas Stenlund är orolig för hur Norrbotniabanan kommer påverka rennäringen. Foto: SVT

Norrbotniabanan hotar renskötseln

Norrbotniabanans tänkta dragning norr om Ånäset mot Bureå ställer till problem för Malå sameby som får stora delar av sitt vinterbetesland instängt mellan E4:an och järnvägen. Den delen av vinterbeteslandet blir obrukbart menar dem.

Trots flera broar och viadukter blir det svårt att få renarna att passera och dessutom är det tänkt att gå flera tåg i timmen och då blir det extra svårt att få renarna att gå över.

– Alltså, E4:an och järnvägen är som en enda stor slaktplats och vi vågar inte ha renarna mitt emellan i det området för då måste vi ha dygnet runt bevakning och det klarar vi inte. Det finns ingen möjlighet att bedriva normal renskötsel i det där området, säger Peder Lundberg, ordförande i Malå skogssameby.

– Ja, det känns som att det blir ännu en spik i vår kista. Man gnäller inte för nöjes skull utan man måste se till sina egna livsvillkor och det blir mycket försvårat genom norrbotniabanan, säger Thomas Stenlund, renskötare och vice ordförande i samebyn.

Trafikverket: Intrånget oundvikligt

Maria Erlandsson som är projektledare på Trafikverket i Luleå är medveten om problemen och säger att intrånget för samebyn är oundvikligt då regeringen bestämt dragningen av norrbotniabanan.

– Men vi ska göra allt för att tillmötesgå de önskemål och krav som Malå skogssameby för fram, säger hon.

Och trots att intrången i markerna i form av järnvägar, vägar, skogsavverkningar och vinkraftverk så kämpar samebyn vidare då renskötseln är en viktig del.

– Det är livet. Det är vårt liv och jag hoppas att mina barn ska kunna fortsätta med det här trots att övriga samhället trycker på och det blir försämringar för oss på många håll, säger Thomas Stenlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Norrbottniabanan

Mer i ämnet