Den nya placeringen av plattan ska ge bättre flygsäkerhet, mindre buller i omgivningen och öppnar för att kunna utveckla sjukområdets fastigheter i närheten. Bygget beräknas vara klart under 2018.
Den nuvarande landningsplattan ligger bredvid en högre byggnad vilket har orsakat turbulens för helikoptrarna när vinden blåser i en viss riktning. Ibland har det inte ens varit möjligt att landa, utan landningarna har istället fått avbrytas och landa på Umeås flygplats där ambulans fått möta upp sjukvårdspersonal och patient.
LÄS MER: NUS får 3000 nya fönster och ny helikopterplatta
Har orsakat bullerstörningar
Det tidigare läget har också orsakat bullerstörningar för boende i fastigheter omkring sjukhusområdet. Det uppger landstinget i sitt pressmeddelande.
– Det största problemet är att dagens låga placering gör det är svårt att utveckla fastigheterna på sjukhusområdet så som landstinget vill. Det planeras för nya våningsplan på vissa byggnader samtidigt som vi även ska bygga helt nya byggnader, till exempel psykiatrihuset. Det går helt enkelt inte att montera och manövrera de stora byggnadskranar som krävs samtidigt som vi ska bedriva flygtrafik på ett säkert sätt, säger Lukas Bergner, byggprojektledare för helikopterplattan, i pressmeddelandet.
Sjöräddningen och Försvarsmakten kan använda plattan
Nu kommer den nya plattan att byggas på taket till byggnad 2-4 på våning 14. Plattan kommer väga drygt 60 ton, 23 meter i diameter och klarar en tyngd på 12 ton – 2 ton mer än den gamla plattan. I och med det kommer också Sjöräddningens och Försvarsmaktens största helikoptrar kunna landa vid behov.
– Fördelarna med den nya plattan och placeringen är många. Det blir högre flygsäkerhet och minskad turbulens eftersom det inte finns några hinder i vägen. Bullersituationen förbättras, då verksamheten flyttar högre upp i luftrummet, säger Björn Sandström.
Sjukhuset har haft ambulanshelikoptertrafik i 22 år med ungefär 400 landningar per år.